seizoensvorstheuvels

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Plaats reactie
Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
seizoensvorstheuvels

Bericht door Roelie » 09 jul 2020, 11:42

Enkele jaren geleden ontdekte ik bij de aanleg van een nieuw natuurgebied enkele intrigerende bodemverschijnselen.
Ik had ooit al eens dergelijke zaken gezien bij de aanleg van de A7 richting Duitsland, nabij het dorp Scheemda. (Gn).
Maar de hoeveelheid die we in het nieuwe natuurgebied aantroffen was wel heel erg groot.
Seizoensvorstheuvels zijn een overblijfsel uit het einde van de laatste ijstijd. Door smeltwater ontstonden er kommen in de grond die vervolgens door wat spaarzame planten werden gekoloniseerd. Dan werd het weer wat kouder en stoof er zand in de kommen. Dan weer wat warmer en opnieuw groeide er plantaardig spul in. En dat herhaalde zich meerdere malen tot uiteindelijk de kom was opgevuld met zand en laagjes veen. Het is een theorie, maar volgens onze noordelijke stenenkenner Harrie Huisman zou het ongeveer zo gegaan kunnen zijn. Ook is onder in de profielen duidelijk een bandje van grindjes te zien wat het ontstaan door water lijkt te bevestigen. Dekzand bevat vaak van die kleine steentjes en die lijken dus uitgespoeld in de kom te zijn beland.
Vanuit de Werkgroep Prehistorie van het Veenkoloniaal Museum te Veendam werd een groep samengesteld die e.e.a. ging onderzoeken. Aan het einde van het onderzoek hadden we in een gebied van ongeveer een halve ha honderdenzestig vorstheuvels getraceerd. Nou ja, de restanten dan van vorstheuvels. Je mag ze vergelijken met mini pingoruïnes. De kleinste was zo'n twintig cm in doorsnee, de grootste enkele meters. Ze zij nu uiteraard allemaal weer verdwenen onder de vegetatie, maar we kunnen ze ieder moment weer opzoeken, leve de GPS!
We hebben enkele lakprofielen gemaakt waaronder een driedimensionale en die staat nu in het Hunebedcentrum opgesteld.
Bij deze wat plaatjes van de toch wel opmerkelijke verschijnselen.
2.  nr.25.JPG
9.  nr.25  n. 3.JPG
14.  nr.25  n. 4 detail 3.JPG
1.    nr.61.JPG
ale
Bijlagen
47.    nr.9, eerste profiel gegoten.JPG
8.   nr.124.JPG



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: seizoensvorstheuvels

Bericht door sjaak » 09 jul 2020, 13:55

Interessant. Die dwarsdoorsnede ziet er spectaculair uit!


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: seizoensvorstheuvels

Bericht door Spongebob » 09 jul 2020, 14:13

Prachtig!
Erg interessant en wat mooi dat het gedocumenteerd wordt.
Bedankt dat je het hier deelt. Ik vermoed dat Harry het ook nog wel op zijn website plaatst.


Time fades away (Neil Young)

Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: seizoensvorstheuvels

Bericht door Roelie » 10 jul 2020, 08:41

@Spongebob, dat is nog steeds zijn bedoeling, hij heeft al diverse foto's, maar ik heb het idee dat Harry het sinds de sluiting van het Natuurmuseum alleen maar drukker heeft gekregen.... :) Ik kan allicht hem nog eens vragen hoe het er mee staat.




Plaats reactie