Malmkwartsiet

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Malmkwartsiet

Bericht door maXam » 16 mei 2009, 10:17

Op de site geologievannederland is sprake van Malmkwartsiet als kenmerkend voor het oostelijk diluvium en veel voorkomend in Nederlands grind.

zie http://www.geologievannederland.nl/zwer ... werfstenen

Als je googelt op malmkwartsiet vind je slechts 2 treffers. Van de boeken die ik heb geraadpleegd, besteed alleen VanderLijn er een kort lemma aan, maar toont geen afbeelding. Afgaande op de beschrijving zou het op lydiet kunnen lijken.
Heeft iemand er een foto van?

[Bewerkt door maXam op 16-05-2009 om 09:18 NL]


maxam

 
Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Malmkwartsiet

Bericht door Ohtaror » 17 mei 2009, 17:21

Vreemd, voor zover er al malmafzettingen zijn in Europa zijn die allemaal kalk of mergel.

Ik wist niet dat er kwartsieten uit die tijd waren.



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Re: Malmkwartsiet

Bericht door Spongebob » 18 mei 2009, 00:22

Lydiet is kiezellei; ontstaan uit slib/slik, dus van oorspronkelijk fijn materiaal. Kwartsiet is ontstaan uit zandiger sediment. Als je de twee naast elkaar legt, zie je het verschil vrij duidelijk. Van een foto is dat iets minder duidelijk, maar 't is te proberen. Alleen nu even niet....

@ Ohtaror: Dat er uit de kalk- en mergelafzettingen van het Malm in Europa mooie fossielen bekend zijn, wil niet zeggen dat er geen andere sedimenten zijn afgezet tijdens die periode.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Malmkwartsiet

Bericht door Ohtaror » 18 mei 2009, 16:35

Dat van die fossielen wist ik zelfs niet, *blasphemy* maar ik hou me niet zo intensief met fossielen bezig. Ik heb enkel maar weet van kalk en mergel afzettingen uit die tijd, vermits bijna alles toen onder water stonden al erg was afgevlakt. En kwartsieten net teken zijn van erosie.

In België zijn er alleszins geen noemenswaardige afzettingen, in Duitsland, Frankrijk en VK is het alleszinds allemaal kalk/mergel voor zover ik weet.

EDIT: Even voor de duidelijkheid, ik wil niet de wijsneus uithangen en zeggen dat ze er niet zijn, het verbaast me alleen.

[Bewerkt door Ohtaror op 18-05-2009 om 15:36 NL]



maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Malmkwartsiet

Bericht door maXam » 19 mei 2009, 10:27

Van der Lijn - Keienboek - blz 151:
Malmkwartsiet is een steensoort (door Maarleveld Liaskwartsiet genoemd) die bijzonder typerend is voor het oostelijk diluvium, grinden en zanden afgezet door uit Midden- en Noordduitsland naar onze streken stromende rivieren... /knip/... Malmkwartsiet is daarin een van de gewone zwerfstenen: roetzwart, hard, de zijkanten van de keien (meestal niet groter dan een vuist) door platte gladde vlakken begrensd, de onder en bovenzijde door onregelmatig-bobbelige ruwe oppervlakken. Uit de Malm van de bergketens langs de Noordzijde van Midden-Duitsland zijn deze stenen afkomstig.

Het lijkt er op dat dit lemma klakkeloos her en der wordt geciteerd zonder nader onderzoek of verklaring. Want ik vind het toch merkwaardig dat een dermate kenmerkend type zwerfsteen in andere boeken nauwelijks enige aandacht krijgt.

Verder is het merkwaardig dat zowel de naam Malm-kwartsiet als Lias-kwartsiet wordt gebezigd. Dit betreft 2 verschillende tijdvakken uit de Jura. Lias=vroegjura en Malm=laatjura.

Als kenmerkend voor lydiet meende ik altijd de vorm en de kleur te mogen aannemen. Ik draag geen gouden ring om toetssteenkwaliteiten te kunnen testen. Ik meende ook dat lydiet een van de zwartste stenen was die je hier kon vinden. Vermoedelijk heb ik dus heel wat Malmkwartsiet voor lydiet versleten.

Zo heb ik hier een stukje steen voor me dat ik tot voor kort voor lydiet hield. Zwart met platte zijvlakken en een duidelijk waarneembare korreligheid. Daardoor dacht ik aan radiolariet, maar de korrels doen zeker denken aan een kwartsitische zandsteen.

[Bewerkt door maXam op 19-05-2009 om 09:28 NL]


maxam

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Re: Malmkwartsiet

Bericht door Spongebob » 19 mei 2009, 23:10

Als zwerfsteenverzamelaar bewaar ik alleen de Malmkwartsietjes die afdrukjes van ammonietjes (of een enkel schelpje) laten zien. Volgens mij zijn die afdrukjes van Cardioceras; dat is toch een Malmammoniet?


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Malmkwartsiet versus lydiet

Bericht door Spongebob » 22 mei 2009, 19:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's gemaakt. Hoop dat het verschil hiermee is duidelijk gemaakt.


Time fades away (Neil Young)

maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Malmkwartsiet

Bericht door maXam » 25 mei 2009, 16:44


Bedankt voor de fotoos. Verschil is inderdaad duidelijk en in overeenstemming met wat ik dacht. Mijn steentjjs zijn wel degelijk lydieten en ik zie ook hier en daar wel die Malmkwartsieten, maar had er nooit veel aandacht aan besteed tot ik die verwijzingen vond. Het gebrek aan info erover bevreemdde mij, maar is nu gelukkig opgevuld door Spongebob.


maxam

hans44
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 mar 2009, 20:40
Re: Malmkwartsiet

Bericht door hans44 » 03 jun 2010, 20:31

Ik mag toch wel stellen, dat dit dan een foutieve benaming is. Kwartsiet is geheel verkiezeld, de breuk gaat door de korrels heen. Dit is duidelijk een sedimentsgesteente, Zandkalksteen.


hans

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Re: Re: Malmkwartsiet

Bericht door Spongebob » 12 jun 2010, 23:49

hans44 schreef:
Ik mag toch wel stellen, dat dit dan een foutieve benaming is. Kwartsiet is geheel verkiezeld, de breuk gaat door de korrels heen. Dit is duidelijk een sedimentsgesteente, Zandkalksteen.
.....mmmmmm
Heb je Malm-kwartsiet zelf in de verzameling, Hans?
Of kun je dat van de foto zien?


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie