Gesteente Salelles (Fr.)

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
ErikC
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2010, 14:49
Gesteente Salelles (Fr.)

Bericht door ErikC » 30 aug 2010, 15:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Mijn naam is Erik.
Net een week terug van vakantie en van over heel europa stenen & een paar fossielen meegenomen.
Deze intrigeerd me en ik kan er met mijn beperkte basis kennis alleen maar naar gissen hoe dit nu is onstaan.

Wie kan hier iets meer bij vertellen, ik zoek me al twee weken rot via google en dergelijken maar kom niet veel verder.

Vergeef me als ik bepaalde termen niet goed heb gebruikt het is niet mijn bedoeling als kenner of "interessant doenerig" over te komen.
Locatie = http://maps.google.nl/maps?q=43.682879, ... AA&split=0
Het lijkt me een Schalie met Ijzer II & Ijzer III oxide. Het is dun gelaagd en brokkeld snel.
Ik heb een stuk meegenomen met een vertikale band, dus loodrecht op de afzettingslijn, van iets heel anders, lijkt wel een evaporiet ? maar als dit ooit een scheur was dan is ie wel heel erg gelijkmatig. Deze lijn loopt van boven naar beneden door en door de gehele afzetting je zult je fantasie moeten gebruiken en goed kijken want de foto heeft niet het gehoopte resultaat opgeleverd. Toch maar toegevoegd.

Alvast bedankt,

Groeten Erik

[Bewerkt door ErikC op 30-08-2010 om 14:52 NL]



 
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Gesteente Salelles (Fr.)

Bericht door Smaug » 31 aug 2010, 15:05

De rode gesteenten in die regio worden in het frans "La ruffe" genoemt. Dit is een verbastering van het romeinse woord voor rood (Rufus). Na enkele omzeilingen kwam ik verder achter het volgende:

Jouw gesteenten komen uit het Perm (de jongste Periode van het Palaeozoïcum, 295-245 MA BP) en wordt gekenmerkt door de rode kleur van de sedimenten. Uit deze karakteristieke rode kleur en de fossiele planten en reptielsporen die we in deze sedimenten kunnen vinden, kunnen we opmaken dat hier een droog woestijn klimaat geheerst moet hebben. De rode kleur ontstaat door oxidatie van de ijzerhoudende mineralen in het sediment wat vooral onder droge en hete woestijn condities veelvuldig voorkomt. Rond het Meer van Salagou, ten zuiden van Lodève, zijn deze sedimenten goed ontsloten.
Puinwaaiers en vlechtende rivierafzettingen liggen met een hoekdiscordantie (=onder een hoek) op de Hercynische ondergrond. De kleien die in de meren werden afgezet, zijn bijzonder omdat er wel 80 verschillende soorten pootafdrukken van reptielen en amfibieën in bewaard zijn gebleven.

Bron: http://xoverconsult.com/download/geolog ... doc_NL.pdf

Maar misschien zit ik er zo ook wel helemaal naast :)


[Bewerkt door Smaug op 31-08-2010 om 14:10 NL]


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

ErikC
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2010, 14:49
Re: Gesteente Salelles (Fr.)

Bericht door ErikC » 04 sep 2010, 11:17

Bedankt,

Het lijkt mij de lading wel te dekken zo :-)

Groeten Erik



Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: Gesteente Salelles (Fr.)

Bericht door Ohtaror » 11 sep 2010, 14:27

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Red_Sandstone
is wat je moet hebben. Met die term kan je ook wel verder googlen.
Die lijn lijkt gewoon een kwartsader maar daar ben ik niet zeker van.




Plaats reactie