Gesteente dat uitzet of krimp

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Gesteente dat uitzet of krimp

Bericht door suffeleersT » 06 jan 2016, 17:48

Laatst is dit nog ter sprake gekomen in een andere topic maar nu heb ik het zelf voor.
Een deel van de stukken uit resteigne passen niet meer in elkaar. Toen ze 'vers' en nat waren pasten de afdrukken netjes in mekaar maar nu ze droog zijn passen ze niet meer.
Een ander stuk, een cephalon, had ik terug in zijn afdruk gestoken en zo laten drogen. Deze zijn nu niet meer uit elkaar te krijgen.
Heeft iemand hier een zinnige uitleg voor?



 
Gebruikersavatar
rebel
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 sep 2008, 17:57
Been thanked: 2 times
Re: Gesteente dat uitzet of krimp

Bericht door rebel » 13 jan 2016, 12:12

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt met zee-egels uit de Algarve.
Ik heb dan denk ik te lang gewacht met het in elkaar zetten.
Misschien komt het door gedeeltelijke mineralisatie van het fossiel waardoor het ene deel sterker krimpt bij droging dan het andere?
Dat zou ook deels kunnen verklaren waarom sommige fossielen scheurtjes vertonen na droging.
Het is maar een theorietje hoor, misschien heeft iemand hier nog een betere verklaring.

Groet
Rob


I love nature from the past, present and future.


Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Re: Gesteente dat uitzet of krimp

Bericht door RobertSpeijer » 13 mar 2016, 20:14

Kleirijke gesteenten zetten vaak uit als ze nat worden. Het water dringt dan tussen de plaatvormige kleimineralen en bijgevolg zet het gesteente uit. Bij opdrogen gebeurt het omgekeerde, waardoor twee helften mogelijk niet meer exact aaneen passen. Zandstenen en kalkstenen met geen of weinig klei vertonen dit verschijnsel doorgaans niet.

Groeten

Robert


Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven


Plaats reactie