Zwarte zandsteen van Vaches Noires

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Zwarte zandsteen van Vaches Noires

Bericht door PachyWhatnotOdon » 13 mei 2016, 12:27

Afbeelding

Beste allemaal,

Allereerst excuus voor het kruiselings plaatsen van de vondst (eerder gerapporteerd in mijn verslag over de Vaches Noires, alwaar tevens verdere foto's te vinden zijn; zie http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... ge=1&site=). Desondanks wil ik de vondst hier toch nog eens presenteren, omdat ik op zoek ben naar meer informatie over dit verschijnsel.

Tijdens onze excursie naar Vaches Noires in Normandië om daar fossielen te zoeken hebben we meerdere van de geïllustreerde steenconcreties met een lengtebereik van zo tussen de 2-15 cm. Naar mijn idee betreft het hier een zwarte zandsteen (en dus geen teer of iets dergelijks), maar met hele andere korrelgrote, kleur en minerale inclusies dan de donkergrijze leisteen waar grote delen van Vaches Noires zelf uit zijn opgebouwd.

Evenwel lijkt er een duidelijk patroon in te zitten, omdat het materiaal telkens hetzelfde is, maar ook de vorm licht conisch dan wel druppelvormig (in elk geval aan één kant toelopend) is, ongeacht grote. Ze trokken in eerste instantie mijn aandacht omdat ze eenzelfde vorm hebben als de coproliet van een haai, al ontbreekt de een duidelijke draaiing, en heb ik geen fossiele inclusies kunnen ontdekken...

Veel van deze stenen zijn gevonden richting Villers-sur-Mer tussen de kiezels aldaar, vlak voor het dorp, maar ook verder het strand op, richting Houlgate.

Iemand enig idee wat dit kan zijn, c.q. hoe deze stenen hier terecht gekomen zouden kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie