Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
mystiek25
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2016, 23:58
Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door mystiek25 » 14 mei 2016, 00:14

Afbeelding

Heb deze steen al lang in men bezit , maar nu begon ik mij aftevragen wat dit nu is.
is dit een simpel oud stuk marmer? een oud werktuig uit de oertijd omdat hij zo scherp is?
of komt hij van de ruimte? want ik vind dit echt een eigenaardige steen .
(ik ken niets van stenen) hopelijk kan iemand mij wijzer maken. deze is opgegraven geweest door een aardappel machine mocht iemand de oorsprong afvragen. heeft ook echt zo een zwarte vuile olie kleur en is super glad en scherp. blinkt ook zoals een spiegel je zou jezelf er haast bijna kunnen in zien , ik vind em ook eerlijk gezegd er eng uitzien.
wat misschien ook waard melden is dat op dit gebied in wereldoorlog 1 gevochten is bom fragmenten?

[Bewerkt door mystiek25 op 13-05-2016 om 23:21 NL]



 
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door scherven » 14 mei 2016, 09:39

Hallo, Mystiek, dit is een vuursteen. Dat gladde waar je het over hebt is een patina een soort windlak dat ontstaat als een vuursteen aan de oppervlakte ligt. De foto is niet duidelijk genoeg om er meer van te zeggen. Je vermeld ook geen vindplaats maar ik raad nu dat dat in de noordelijke provincies is.
Groet,Ben-Lochem


0000000000

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door scherven » 14 mei 2016, 09:47

Hallo Mystiek, ik heb een denk fout gemaakt. De steen is in Belgie gevonden om dat je over WO 1 schrijft dus Nederland kan het niet zijn. Dus altijd de vindplaats opgeven in vervolg.
groet, Ben


0000000000

mystiek25
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2016, 23:58
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door mystiek25 » 14 mei 2016, 14:15

Afbeelding

ik denk dat je gelijk hebt ,de laag is heel donker zwart/groenig glad. bedankt voor je hulp.
heel scherp ook je kan er een koord mee oversnijden.
heb wat onderzoek zelf ondertussen gedaan en ik vind geen enkele vuursteen die hier op lijkt heel raar , de meeste vuurstenen die ik vind op het internet zijn idd glad maar die blinken niet alsof het glas is , en de meeste zijn grijs of donker bruin van kleur ,
of zijn alle vuurstenen zo verschillend? want als ik alle soorten patina vergelijk zijn die heel dof van kleur invergelijking met deze steen. of zou het kunnen dat deze steen zo een dikke laag lak heeft aangemaakt dat deze niet meer als steen valt te herkennen?
ook deze steen is het tegenovergestelde van bruin of grijs deze is zo zwart als vuile motor olie . ik kan er ook niet echt een heel duidelijke foto van nemen vanwegen allerlei licht omstandigheden , als er licht op schijnt weerkaatst het zoals je op de foto kunt zien , zelfs in weinige licht omstandigheden blinkt hij als een spiegel. is heel moeilijk weertegeven op foto , als het een vuursteen is , is het wel 1 die je niet via google kunt vinden.













[Bewerkt door mystiek25 op 15-05-2016 om 09:30 NL]

[Bewerkt door mystiek25 op 15-05-2016 om 09:32 NL]



Gebruikersavatar
MTC COCOON WIM
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:13
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door MTC COCOON WIM » 15 mei 2016, 16:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Mystiek25

Op je eerste foto had ik totaal geen idee maar bij de tweede heb ik misschien wel een idee
in welke richting je moet zoeken ... daar om plaats ik eerst een foto uit mijn verzameling en geef je dan de uitleg over mijn steen dan moet jij maar eens zien of er gelijkenissen zijn.

Ikzelf ben dus dagdagelijks bezig met veld prospecties Op velden uit de Romeinse periode en de steen die ik hier toon en er geen want het is een door de mens gemaakt restproduct welk ik gevonden heb op een plaats waar een Romeinse ambachtelijke zone was waar men zowel met glas, brons en aardewerk ovens bezig was.

Al de zulke "stenen" die ik heb zijn veel lichter van gewicht dan je op het zicht zou denken, is dat met jouw stuk ook zo.

Mocht het gevonden zijn binnen de grenzen van zuid oostelijke deel van OOst Vlaanderen dan zou ik met de locatie je zeer zeker kunnen bevestigen of dit nu zo het geval is ( buiten deze streek ben ik niet echt zo goed op de hoogte)

Groeten
Wim



zoeken is in mijn geval een echte verslaving vooral met de metaaldetector maar op
momenten dat er geen akkers vrij zijn ga ik me toeleggen op deze hobby die al
vlug ook een grote verslaving blijkt te zijn.

mystiek25
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2016, 23:58
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door mystiek25 » 15 mei 2016, 22:34

de steen ziet er idd zwaarder uit dan hij daadwerkelijk is , heb hem in halen gevonden waar de slag der zilveren helmen vroeger was gevochten. ik zie veel gelijkennissen de glans enzo , dus ik vind wat jij zegt veel geloofwaardiger bedankt voor de info ! =D


[Bewerkt door mystiek25 op 16-05-2016 om 13:29 NL]



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door Masterofearth » 25 jul 2016, 14:17

Mystiek25 Ik zou aan de hand van jou foto's toch echt eerder denken aan vuursteen. Het breukvlak van mensgemaakte afval producten (slakken van het smelten van metalen) is bijna nooit zo mooi glad als op het stuk dat jij hebt gevonden wat mij bijna 100% zeker aan vuursteen doet denken. En ook mist jou stuk de vele luchtbelletjes die in slakken vaak zitten. vuursteen kan bijna als een spiegel glimmen als het oppervlakte wordt gepolijst door wind of water. Vuursteen kan ook bijna elke kleur hebben die je maar kan bedenken. Van bijna wit tot beige, bruin en rood en grijs tot zo zwart als roet.

Groet,

Pim



Gebruikersavatar
MTC COCOON WIM
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:13
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door MTC COCOON WIM » 13 nov 2016, 21:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen

Ik zou graag dit topic eens naar boven willen brengen vanwege enkele
soortgelijke stenen die we gisteren zagen liggen op een hoger gelegen
akker vlak bij stad Oudenaarde tijdens onze metaaldetectie uitstap.

Effectief 5 tal exemplaren zien liggen op 100 meter afstand wandelen en
toen ik deze joekel tegenkwam hem dan toch maar mee genomen uit
nieuwsgierigheid.

Kwestie van kleur, glanzenheid, glasachtig, iets lichter dan de steen er uitziet
... zie ik overeenkomsten met eerste foto's uit dit topic.

Bij mij dan weer wel extra aan de steen die luchtbelletjes ???
Er werd mij gesuggereerd silex steen gebruikt bij kampvuur die op die manier
verbrand is geraakt waardoor ook de kratertjes zijn ontstaan ???

Reeds paar mensen gesproken en daar komt de term "verbrande silex" naar boven ?
Verder op veld niets van andere stenen van wat dan ook zien liggen

Groeten
Wim

[Bewerkt door MTC COCOON WIM op 13-11-2016 om 21:15 NL]

[Bewerkt door MTC COCOON WIM op 13-11-2016 om 21:21 NL]


zoeken is in mijn geval een echte verslaving vooral met de metaaldetector maar op
momenten dat er geen akkers vrij zijn ga ik me toeleggen op deze hobby die al
vlug ook een grote verslaving blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
MTC COCOON WIM
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 jun 2015, 19:13
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door MTC COCOON WIM » 13 nov 2016, 21:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en deze nog

[Bewerkt door MTC COCOON WIM op 13-11-2016 om 21:22 NL]


zoeken is in mijn geval een echte verslaving vooral met de metaaldetector maar op
momenten dat er geen akkers vrij zijn ga ik me toeleggen op deze hobby die al
vlug ook een grote verslaving blijkt te zijn.

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Zwarte gladden steen gevonden op aardappel veld

Bericht door Spongebob » 13 nov 2016, 21:49

Je hebt het antwoord op dit soort stenen zelf al eens gegeven Wim:
MTC COCOON WIM schreef:
Ik heb deze soort dingen inderdaad ook al veelvuldig zien liggen op strand in de
streek Cadzand als ik eens ga uitwaaien/wandelen daar.

Mijn bemerking is dus (wat hier niet vermeld werd) , dat deze stukken zeer licht gewicht hebben ondanks dat ze er soms echt als glas uitzien, andere zien er dan wel uit als kunststof maar dus vanwege dit lage gewicht kan het zijn dat ze aangespoeld zijn ???

Ik gok ook op iets door de mens gemaakt nevenproduct (industrieel afval) maar volgende
keer ga ik er wel eens paar testen hoe ze eventueel drijven in de zee ?

Groeten
Wim


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie