Kan dit jade zijn?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:59
Kan dit jade zijn?

Bericht door Helen » 21 jun 2016, 21:00

Afbeelding

Hallo allemaal,
Ik heb dit steentje gevonden in Griekenland op een keienstrandje. Is het mogelijk dat dit Jade is of wie weet wat het anders zou kunnen zijn?

Groet,
Helen



 
Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:59
Re: Kan dit jade zijn?

Bericht door Helen » 22 jun 2016, 18:54

Hoi Nico,

Dat weet ik maar dacht dat het misschien verspoeld kon zijn ergens anders vandaan.
Maar ben een leek dus weet het echt niet.
Ben wel benieuwd wat het dan kan zijn.
I.i.g bedankt voor je reactie!

Groet,
Helen



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Kan dit jade zijn?

Bericht door Masterofearth » 23 jun 2016, 12:41

De foto is niet heel erg duidelijk, maar aan de donkergroene kleur en fijnkorreligheid te zien denk ik aan een groenschist.

Misschien een donkergroene schalie, ligt er aan hoe hard het is en of je er iets in kunt herkennen als je er met de loupe naar kijkt.

er zijn nog wel meer kandidaten voor dit steentje maar daarvoor zou ik het stukje van dichtbij moeten zien.



Camiel
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 mei 2007, 21:01
Been thanked: 3 times
Re: Kan dit jade zijn?

Bericht door Camiel » 23 jun 2016, 23:33

Volgens Mindat komt jade wel degelijk voor in Griekenland. Of het ook daadwerkelijk jade is, durf ik niet te zeggen. Het is in ieder geval zeker geen groenschist: de kenmerkende foliatie/schistositeit ontbreekt.


“Ideas without precedent are generally looked upon with disfavour and men are shocked if their conception of an orderly world are challenged” J Harlen Bretz, 1928

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Kan dit jade zijn?

Bericht door Masterofearth » 24 jun 2016, 10:30

@ Camiel je hebt gelijk, al heb ik stukken die heel erg fijnkorrelig zijn en je de schistositeit niet duidellijk ziet. (daarom betere foto nodig) Serpentiniet zou ook nog een goede mogelijkheid zijn, omgezette verweerde ophiolieten (geobduceerde oceaanische korst) bevatten veel serpentiniet. en zijn rond de middelandse zee zeker te vinden.



Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:59
Re: Kan dit jade zijn?

Bericht door Helen » 24 jun 2016, 22:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn duidelijker!
Ik hoop duidelijk genoeg.
I.i.g vast bedankt voor jullie expertise.

Groet,
Helen



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Kan dit jade zijn?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 26 jun 2016, 15:53

Hallo Helen,

Die tweede set foto's zijn inderdaad een stuk duidelijker dan de eerste. In het Caraïbisch gebied vind je op sommige eilanden namelijk ook best wel van dit soort stenen, en ook min of meer traanvormig. Maar deze zijn vaak driedimensionaal gerond aan het dunne uiteinde en geplet aan het brede uiteinde. Dergelijke stenen worden in het Engels petaloid celts genoemd ("petaloid" verwijst naar hun vorm die op dat van een bloemblad lijkt), en zijn in dat geval bijltjes (zie bijvoorbeeld https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 3ebfb3.jpg, maar ook https://soundcloud.com/history-of-the-c ... m=facebook en https://soundcloud.com/history-of-the-c ... m=facebook). Deze kunnen even klein zijn als jouw exemplaar, omdat ze telkens bijgewerkt en onderhouden werden, en kunnen ook helemaal gerond zijn, wanneer ze aan de elementen (in het bijzonder water) hebben blootgestaan. Toen ik jouw steen zo zag, dacht ik in eerste instantie dat dit misschien zo'n bijltje zou kunnen zijn, maar de platte achterkant maakt dit onaannemelijk.

Overigens is "jade" in de archeologie een vrij ruim begrip. Hoewel er wel degelijk een geologische definitie voor het materiaal is, verschilt de feitelijk attributie ervan sterk per cultuur. Zo zie je dat Chinese jade verschillende kleuren en marmerpatronen kan hebben, en wordt in het circumcaraibisch gebied (de eilanden en het er omheen liggende vaste land van Centraal- en Zuid-Amerika) veel groene steen gebruikt, welke allen als "jade" worden aangeduid. Deze groene steen kan echter verschillende herkomsten hebben en kan petrologisch schist, serpentiniet, of een andere steensoort zijn. Het is echter duidelijk dat aan al deze steensoorten eenzelfde waarde werd toegekend, en men spreekt daarom wel van "sociale jade". Ik denk dat jouw stukje ook prima binnen die definitie zou passen.

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Helen
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:59
Re: Kan dit jade zijn?

Bericht door Helen » 26 jun 2016, 16:32

Hoi Alexander,

Dank voor je uitgebreide en interessante informatie!

Hartelijke Groet,
Helen




Plaats reactie