Een vuurstenen werktuig uit Mill

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurassic Lars
Berichten: 453
Lid geworden op: 17 jan 2012, 19:05
Been thanked: 2 times
Een vuurstenen werktuig uit Mill

Bericht door Jurassic Lars » 02 aug 2016, 12:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossielnetters,

Jaren terug hen ik deze steen gevonden in Mill. Ik heb deze vuursteen toen meegenomen omdat hij er als een werktuig uitzag. Ik heb deze steen laten zien aan een amateur archeoloog en die heeft het gedetermineerd als een levallois spits, zie de prent. Het eerste afgebeelde artefact toont inderdaad een grote gelijkenis met het mijne dus ik denk dat de determinatie zeker in de buurt zit.

Artefacten horen natuurlijk niet thuis tussen het maritieme ecosysteem van Mill maar toch zijn er een aantal gevonden en beschreven (Noud Peters, Van reuzenhaai tot Chalicotherium), ondanks dat ze zeldzaam zijn. Deze artefacten zijn waarschijnlijk door de Neanderthalers vervaardigd en zijn door de Maas terecht gekomen tussen de Mill zanden.

Ik ben eigenlijk wel eens nieuwsgierig wat de kenners hier op het forum er van zeggen. Zijn er mensen die deze determinatie kunnen bevestigen, of er meer over kunnen vertellen? ik denk dat het namelijk altijd goed is om een fossiel/artefact aan zoveel mogelijk mensen te laten zien om er over te leren.

Gr en alvast bedankt
Lars



MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

 
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Re: Een vuurstenen werktuig uit Mill

Bericht door scherven » 02 aug 2016, 14:57


Hallo Lars, dit is volgens mij geen werktuig. Dat het er op lijkt ok. De randen zijn normaal beschadigd en zijn geen retoucen. Veel valt er niet over te zeggen. Ik zie er in geen geval een werktuig in.
Gr.Ben


0000000000

Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Re: Een vuurstenen werktuig uit Mill

Bericht door Fossielenzoeker » 02 aug 2016, 15:25

Dit is vanuit mijn optiek geen artefact. Een slagbult ontbreekt ook.


Robert Mensink

Gebruikersavatar
Jurassic Lars
Berichten: 453
Lid geworden op: 17 jan 2012, 19:05
Been thanked: 2 times
Re: Een vuurstenen werktuig uit Mill

Bericht door Jurassic Lars » 02 aug 2016, 20:52

Hallo heren,

Bedankt voor jullie mening!
Jammer maar toch goed om te weten.

Ik begrijp wat jullie bedoelen, er zijn normaal gesproken ook inderdaad retoucen aanwezig, en ik vond het ook opmerkelijk dat deze er niet waren. Maar ik heb op google ook levallois spitsen gezien die niet echt retoucen lijken te bevatten en de eerste levallois spits op de toegevoegde foto uit het boekwerk waarmee ik mijn steen vergleek ook niet echt dus daarom dacht ik het.

Gr
Lars


MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!


Plaats reactie