Granieten rode steen?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Layla
Berichten: 214
Lid geworden op: 12 feb 2016, 12:58
Contacteer:
Granieten rode steen?

Bericht door Layla » 26 sep 2016, 13:28

Afbeelding

Deze steen van 5 bij 10 cm onderaan duin bij strand gevonden.
Kan iemand mij zeggen wat dit voor een steen kan zijn?

gr,

Layla



 
Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Granieten rode steen?

Bericht door Masterofearth » 26 sep 2016, 13:49

Voor een determinatie zijn betere fotos nodig, de mineralen zijn nu niet te herkennen. Het lijkt erop dat de rode mineralen vooral langs breukvlakken voorkomen dan zou dit bijvoorbeeld een stuk witte kwarts kunnen zijn met hematiet. Ik denk bij de foto niet gelijk aan een dieptegesteente als graniet.
Maar betere foto's kunnen misschien uitsluitsel geven.

Pim



Layla
Berichten: 214
Lid geworden op: 12 feb 2016, 12:58
Contacteer:
Re: Granieten rode steen?

Bericht door Layla » 26 sep 2016, 14:13

Afbeelding

Afbeelding

Beste Pim,

Kun je wat uit deze foto's opmaken?

gr,

Layla



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Granieten rode steen?

Bericht door Masterofearth » 26 sep 2016, 15:21

Al duidelijker! Ik moet terugkomen op mijn eerste reactie.
Het lijkt met deze foto's eerder dat de breuken die ik zag kristal vlakken zijn, van waarschijnlijk veldspaat fenocrysten (plagioclaas). En dan zijn de rode mineralen waarschijnlijk kleinere Kali-veldspaten. Net iets minder witte mineralen zijn waarschijnlijk kwarts, het gesteente kan je dus als granitisch bestempelen. Welke benaming het precies is durf ik niet te zeggen dat ligt aan de verhoudingen tussen de verschillende mineralen.

Er zijn nog veel meer dingen uit een stuk gesteente als dit te halen. En dit is van een foto misschien een beetje ver gezocht maar het zijn wel leuke weetjes over dit soort gesteenten. (een slijpplaatje die je onder de microscoop kan bekijken van een stuk als dit zou best interresant kunnen zijn)

De grijzere/groenere massa onderaan de tweede foto die wordt gescheiden door een donkere rand van de rest van het gesteente zou een ander granitisch gesteente van andere samenstelling kunnen zijn en deze heeft gereageerd met het wit/rode gesteente, op het reactie vlak zijn donkere mineralen gevormd. De grijze massa lijkt fijnkorreliger, dus de kristallen zijn kleiner, dit betekend dat dit sneller is afgekoelt tijdens kristalliseren. Het fijnkorrelige gesteente zou dus wel eens in het wit rode gesteente geintrudeerd kunnen zijn. Maar dit is heel veel speculeren, leuk om te doen maar erg ver gezocht.

Groet,

Pim



Layla
Berichten: 214
Lid geworden op: 12 feb 2016, 12:58
Contacteer:
Re: Granieten rode steen?

Bericht door Layla » 26 sep 2016, 16:41

Dank Pim voor je uitgebreide verslag!
Ik ga zeker verder googlen met deze informatie.

groet,

Layla




Plaats reactie