Gesteenten in Belgi

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
KoenVD18
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016, 21:07
Gesteenten in België

Bericht door KoenVD18 » 12 nov 2016, 14:34

Dag allemaal

Voor een OPO geologie moet ik alle gesteentesoorten die in België zijn terug te vinden verzamelen en meebrengen op de examen dag.
Kan iemand een korte oplijsting maken + mogelijke vindplaatsen aub ?

Groeten



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 289 times
Re: Gesteenten in België

Bericht door hubertus68 » 12 nov 2016, 23:10

Beste Koen (?),

een forum zoals fossiel.net leeft door het voortdurende engagement van alle leden.
Sommige van deze zijn experten, en de meeste andere zijn amateurs (althans met soms uitgebreide kennis). Samen proberen wij de kennis over (vooral) fossielen maar ook gesteenten, mineralen of/en geologische gegevens in het algemeen uit te breiden.
Dit is voor alle leden verbonden met studies, literatuur- en web-recherche.

Vragen te stellen is essentieel voor de ontwikkeling van kennis. Maar hou even in jouw achterhoofd dat het altijd vriendelijker is als jij jezelf even voorsteld, misschien ook jouw competentie voor de andere leden anbied en tenmindste een "alvast bedankt" of dergelijke schrijft.

De opgave die jij aan het forum stelt is niet zomaar even vervult. België bestaat uit geologische lagen uit vele verschillende periodes. Een oplijsting is dus niet zomaar gemaakt.

Heb jezelf al eens via Google of op dit forum naar informaties gezocht? Jij zal vele waardevolle informaties vinden...

Beste Groeten,
Oliver



KoenVD18
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016, 21:07
Re: Gesteenten in België

Bericht door KoenVD18 » 13 nov 2016, 11:46

Beste

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten.
Koen



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Gesteenten in België

Bericht door Masterofearth » 14 nov 2016, 10:57

Kan je een iets uitgebreidere beschrijving geven van je opdracht? wat is precies een OPO?

En ik denk niet dat je zal slagen om alle gesteenten mee te nemen... dat zijn er nogal veel.

Maar als je de hoofdgroepen moet mee nemen: Locaties weet ik lang niet van alle gesteenten, maar Belgie heeft nogal veel gesteenten:

Sedimentaire gesteenten:
Kalksteen, bijvoorbeeld: Arduin (belgisch hardsteen/kolenkalk, onder andere Resteigne)
Zandsteen (bijvoorbeeld in Sart vlak bij Spa)
Conglomeraat (bijvoorbeeld in Burnot ten zuiden van Namen)
Mergel (Bekende mergel groeves genoeg, dit is kalksteen met klei en zand)
Schalie (ook wel kleisteen genoemd, bijvoorbeeld Aywaille formatie in Aywaille)
Dolomiet
Sylex (of vuursteen komt veel in kalkstenen voor)

Metamorfe gesteenten:
Marmer
fylliet (lijsteen)
schist
Kwartsiet (metamorfe zandsteen)
Steenkool

Stollingsgesteenten:
Porfier (ik denk dat dit granitische samenstelling heeft) in België wordt porfier gewonnen in de groeves van Quenast, Bierk en Lessen en gebruikt voor de kinderkopjes bestrating dus misschien is een porfirisch kinderkopje bemachtigen de makkelijkste oplossing

Er zijn nog veel meer gesteenten te vinden in Belgie, maar die zijn dan varianten van de groepen die ik hierboven heb genoemd. Ik heb misschien nog een aantal gesteenten gemist. Maar misschien heb je hier wat aan.

Groet,

Pim



KoenVD18
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016, 21:07
Re: Gesteenten in België

Bericht door KoenVD18 » 15 nov 2016, 16:57

Beste Pim

Bedankt voor uw antwoord.
Dit is zo ongeveer wat ik dacht het moest te zijn.

Dus niet dat ik dit zo maar aanneem maar heb weldegelijk itt anderen hier beweren eerder opzoekwerk verricht.

Mvg
Koen



Gebruikersavatar
Stijn
Berichten: 1840
Lid geworden op: 15 sep 2006, 16:13
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Re: Gesteenten in België

Bericht door Stijn » 15 nov 2016, 18:01

Dag Koen

Ik denk dat je beter had aangezet als je ons had verteld wat jij al bij elkaar had gesprokkeld. Nu leek je bericht eerder op een makkelijke uitweg uit het opzoekwerk dat je normaal moet verrichten voor je OPO.

Pim vergeet wel nog de belangrijkste, zeker in Vlaanderen:
losse sedimentaire gesteenten: grind, zand en klei. Plus eolische leem-loess (=Quartair).

Als je vanuit grind-zand-klei hier vertrekt is het veel logischer om naar de vaste sedimentaire gesteenten te gaan, conglomeraat, zandsteen, kleisteen. Vastgeworden vooral door ontwateringscompactie bij begraving. Daarnaast heb je nog kalksteen (en dolomiet, deels sedimentair, deels secundaire omzetting).

Als je zandsteen-kleisteen onder nog hogere P en T zet, ga je over naar metamorfe gesteenten. Dan krijg je kwartsieten en schalies. En bij nog meer P&T gneissen. Maar echte hoog metamorfe gesteenten hebben we in België niet of nauwelijks.

Steenkool is geen metamorf gesteente.

Geologisch gezien kent België geen marmer. Alle marmer die als marmer wordt verkocht is kalksteen. Geologisch gesproken is marmer een kalksteen die onder hoge T en P gezet is zodat alles gerekristalliseerd is, maw. geen fossielen meer in aanwezig.

Magmatische gesteenten: er zijn een aantal intrusieve en extrusieve gesteenten in België. De meest bekende is natuurlijk porfierisch microdioriet van Quenast en Bierghes.


"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Gesteenten in België

Bericht door Masterofearth » 16 nov 2016, 10:18

Stijn,

Losse sedimenten zijn nog niet echt gesteenten (hiervoor is Lithificatie nodig) en daarom heb ik deze niet in het lijstje gezet. Anders wordt de lijst nog veel langer.
(klei (marien, fluviatiel), leem/loess, silt, zand (eolisch, fluviatiel, marien), grind, eventueel veen als tegenhanger van de steenkool)

Ik dacht dat Rouge Belge een metamorfe kalksteen (echte marmer) uit Belgie is... Maar ik kan het mis hebben.
Belgie kent een aantal schisten, maar gneis is volgens mij niet te vinden, misschien als contact metamorf gesteente bij de intrusies?
Steenkool wordt eigenlijk tot de sedimentaire gesteenten gerekend, maar is toch een beetje metamorf, al zijn de P/T condities niet heel hoog (low grade metamorphism)
Veen > bruinkool > steenkool > antraciet > grafiet

Als Koen compleet wilt zijn is het leuk om de ongeconsolideerde sedimenten ook mee te nemen, deze zijn wel makkelijker te verkrijgen.

Groet,

Pim





KoenVD18
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016, 21:07
Re: Gesteenten in België

Bericht door KoenVD18 » 16 nov 2016, 13:18

Dag Stijn en Pim

Stijn : ik begrijp wat je bedoelt, misschien had ik dat inderdaad moeten doen. Maar van gemakzucht kan je als je een OPO geologie hebt nooit spreken natuurlijk ;)

Ik had ook nog schiefers en leisteen gevonden.

Echter weet ik niet zo heel goed het verschil, ik kan ze wel herkennen, maar in woorden tussen een schiefer (dat snel afbrokkelt ) en leisteen (harde donker zwarte/rode plaatjes)
Metamorf van kleisteen ? Leisteen onder nog hogere P dan schiefer ?

Groeten en bedankt !
Koen



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Gesteenten in België

Bericht door Masterofearth » 16 nov 2016, 13:43

Schiefer is de duitse naam voor leisteen en is hetzelfde als phylliet. Het is allemaal de laag metamorfe versie van schalie. In principe is phylliet of fylliet een hogere graad metamorph dan leisteen, de Mica's (bladsplijters) zijn groter waardoor het gesteente meer glimt en een betere splijting laat zien.

Groet,

Pim

[Bewerkt door Masterofearth op 16-11-2016 om 13:47 NL]



KoenVD18
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2016, 21:07
Re: Gesteenten in België

Bericht door KoenVD18 » 20 nov 2016, 20:16

Bedankt




Plaats reactie