Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 01 mar 2017, 09:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Langs de oever van het Haringvliet bij Hellevoetsluis vond ik afgelopen weekend deze steen. Het lijkt een soort zandsteen maar is het een vlekkenzandsteen of betreft het een steen met fossieltjes erin? Wie kan mij hier meer over vertellen?



 
Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Xenina » 01 mar 2017, 11:22

Hoi Wim,

ik kan het niet goed op je fotos herkennen maar het lijkt als of Belemniten in de steen zitten. Kun je muisschien een scherpe closeup van een van de 'ringen' maken?

Groetjes, Xenina



Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 01 mar 2017, 11:51

Hoi Xenina,

Bedankt voor je antwoord. Als het inderdaad belemnieten zijn, zou ik daar wel erg blij mee zijn. De stippen zitten onregelmatig over de hele steen verdeeld. Ik zal morgen een goede closeup maken en posten.

groetjes wim



Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 02 mar 2017, 08:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze een aantal closeups. Ik heb geen betere camera dan deze, maar je ziet dat er echt tientallen stippen op de steen zitten. Zowel grotere als hele kleintjes.



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Masterofearth » 02 mar 2017, 09:52

Zeker geen belemnieten, dit is vooral duidelijk van de eerste fotos. Omdat in de steen alleen ronde doorsneden te zien zijn van elk aanzicht valt Belemnieten wel af, als het belemnieten zouden zijn dan zouden er ook langgerekte doorsneden of op zijn minst ovale doorsneden zijn. Ook lijken sommige rondjes elkaar te overlappen wat bij belemnieten onmogelijk is.

Het zouden kleine concreties kunnen zijn of misschein iets in de richting van oncoiden? (oncoids/oncolites) Maar ook daar niet zeker van.

Groet,

Pim



Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Xenina » 02 mar 2017, 10:11

Hoewel ik niet helemaal eens met Pims verklaring vanwege de doorsneden van belemnieten ben ;) denk ik nu ook niet meer dat het belemnieten zijn want het klopt: het overlappen van doorsneden is bij belemnieten zeker onmogelijk. En ik mis ook de typische struktuur van zulke doorsneden.

Dus geen idee wat de ringetjes kunnen zijn.

Groetjes, Xenina



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Masterofearth » 02 mar 2017, 13:29

Hi Xenina,

Belemnieten zijn kegelvormig en gaan daardoor soms allemaal parralel liggen aan de stroom righting/slumping richting, als je dan op 1 doorsnede vlak kijkt kun je alleen maar cirkels zien. Maar de fotos van deze steen waren van meerdere kanten genomen en dan is het nagegenoeg onmogelijk om precies alleen maar cirkel vormige doorsneden te zien. Dat zou betekenen dat alle belemnieten precies haaks op de doorsneden zouden liggen. Dus niet allemaal in 1 richting, maar kriskras door elkaar, en toch allemaal haaks op de doorsneden in de steen en dat is gewoonweg niet mogelijk.

Misschien is het zo duidelijker? Is lastig uit te leggen in woorden.

Groet,

Pim



Gebruikersavatar
peterdd67
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 nov 2015, 14:28
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door peterdd67 » 02 mar 2017, 15:33

Dit zijn denk ik algen .Als ik thuis ben post ik wel een foto ter vergelijking.
Groet Peter.


kijken loont altijd :)

Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 02 mar 2017, 17:43

Bedankt voor jullie meedenken. Belemnieten leek mij ook te leuk om waar te zijn bij zo'n steen. Qua positionering inderdaad praktisch onmogelijk.

Ik ben benieuwd of het inderdaad een algensoort zou kunnen zijn. Waarschijnlijk kom ik wel naar de beurs. Als dat zo is neem ik de steen wel even mee.



Gebruikersavatar
peterdd67
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 nov 2015, 14:28
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door peterdd67 » 02 mar 2017, 19:45

Afbeelding

Bij deze de foto . De naam van deze algen is paleoprelorella sp.
Groet Peter.


kijken loont altijd :)


Plaats reactie