Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4358
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Spongebob » 08 mar 2017, 16:46

Xenina schreef:
Hoi Pim,

ah, bedankt voor je uitleg - nu snap ik wel ik wat je bedoel en geef je gelijk! :)
Sorry Nina, ik ben het er niet mee eens.
Wat je ziet op de (zand?)steen van Hellevoetsluis zijn alleen ringen en rondjes. Palaeoporella(zeker wel een soort alg) laat in de Palaeoporellenkalk behalve rondjes ook veel haakjes en lijstjes zien; bovendien is het van Baltische (Oostzee) afkomst en ik vraag me af of dat aan het Haringvliet nog wel gevonden wordt als zwerfsteentje. Zelfs van de matige foto van Peter herken ik de P.kalksteen: siltig fijne matrix en grijskleurig.
De vlekken op de steen van Wim zijn, denk ik, vooral uitwendig. Als je hem doorslaat is er niets tot weinig te herkennen. Zagen zou nog beter zijn. Dan houd je tenminste twee helften over, mocht ik het mis hebben ;)


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door scherven » 08 mar 2017, 21:45

Afbeelding

Hallo, hierbij nog een foto van de Oolieten steen. Oostzeegebied is de oorsprong. Wat Spongebob schrijft daarover denk ik het zelfde, Haringvliet is natuurlijk zeldzaam maar ok niets is uit te sluiten. In elk geval is de naam er: Palaeoporella.
Groet,Ben


0000000000

Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 09 mar 2017, 09:03

Op mijn laatste foto kun je wel een ring zien die op een breukvlak zit. Vraag is natuurlijk of de ring voor of na de breuk ontstond? Op de steen zitten meerdere ringen op breukvlakken en daar lijkt het wel of het binnen in de steen doorloopt. Aan de andere kant zitten er ook veel vervagende vlekken op, wat je dus zeker gelijk geeft.

Als je het niet erg vind, wacht ik nog even met doorslaan of zagen. Ik vind de steen zoals hij nu is nog even interessant :-)



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Masterofearth » 09 mar 2017, 09:31

@Wim... De fossieltjes zitten door de hele steen maar worden pas door verwering de donkere kleur, dat is de reden dat ze misschien op doorslag/zaagsnede veel minder zichtbaar dan aan de verweerde buitenkant van je steen. De foto van doorgezaagde Ooiden is een slijpplaatje en is minder dan een milimeter dik en onder microscoop bekeken.

Ik heb trouwens nog 1 opmerking... De fossieltjes in deze steen zijn volgens mij geen Ooiden maar Oncoiden. Ooiden worden gevormd door het afzetten van calciet of aragoniet op zandkorrels of schelp fragmentjes in hypersaline milieus en zijn doorgaans kleiner dan Oncoiden, doorgaans tot 2 mm. Ooiden zijn eigenlijk ook niet fossiel omdat ze niet organisch gevormd zijn, het is alleen chemische neerslag door hypersaliniteit. Oncoiden zijn gevormd door Cyanobacterien of algen die laagje voor laagje mineralen afzetten rond een sediment korrel of ander fragment. Oncoiden zijn dus een soort van bal vormige stromatolieten doorgaans ook groter dan Ooiden en vaak niet volledig rond maar ze volgen meer de vorm van de originele korrel of groeien meer richting een kant omdat ze niet kunnen groeien op de kant die op de bodem van de zee ligt. De afzettings milieus zijn voor beide ook erg verschillend, Ooiden worden afgezet in hoog energetisch milieu in de branding en moeten vaak worden omgerold zodat ze los van elkaar blijven en mooi concentrisch kunnen groeien. Oncoiden is ondiep marien milieu dat lager energetisch is zodat de algen of cyanobacterien kunnen groeien.

Als de herkomst van deze steen duidelijk is ben ik er mee eens dat de fossieltjes kunnen worden gedetermineerd. Maar er zijn verschillende type organismen en soorten die Oncoiden kunnen voortbrengen, uit verschillende tijdperken en determinatie is dan zonder microscoop en herkomst volgens mij uitgesloten.


Groet,

Pim

[Bewerkt door Masterofearth op 09-03-2017 om 09:36 NL]



Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 12 mar 2017, 22:18

Zaterdag deze steen laten zien aan de heren achter de determinatietafel. Die kwamen er echter niet uit. Men vond de steen 'spectaculair' maar kwam niet tot determinatie.

Palaeoporella sloten ze uit, een van de heren was schijnbaar algenexpert. Het is met zekerheid wel een zandsteen. Verder kwam men eigenlijk niet. Het is van de buitenkant lastig uit te maken of het de steen verder ingaat of niet.
Ooiden zijn, naar wat ik kan achterhalen, wat grilliger gevormd dan de ronde vormen op deze steen. Als ik op oncoiden zoek, vind ik ook vooral wat grilliger vormen.

Is skolithos een optie? Dan zou ik de steen wellicht door moeten zagen. Of zouden het toch recentere kolonies organismen zijn? Aangezien er, naast de grotere donkere vlekken, een aantal veel kleinere en lichtere (los daarvan toch identieke) vlekjes op de steen aanwezig zijn. Lijkt mij wel een indicatie voor een groeiende kolonie organismen. Then again, ik ben geen expert....



Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 17 mar 2017, 09:28

Ik heb een geoloog geraadpleegd die eigenlijk alle mogelijkheden tot nu toe van tafel veegde. Fossielen, algen, belemniet of zeeleliestengels; allemaal gissingen die niet accuraat zijn. Hij meldde dat het naar zijn inzicht naar alle waarschijnlijkheid vrij recente afdrukken zijn van plekken waar wellicht alikruiken of andere schelpdieren hebben gezeten.

Ik vind er geen foto's van online, maar het lijkt mij wel een goede verklaring. Niet zo spectaculair als ik dan had gehoopt, maar wel een interessante vondst.

[Bewerkt door Wim op 17-03-2017 om 09:29 NL]



Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door scherven » 17 mar 2017, 09:56

Hallo Wim, op welk gebied de geoloog werkzaam is zal je wel niet weten. Dit is wel een heel gemakkelijke uitkomst ook wel verrassend wie denkt daar aan. Nu heb je een mogelijk heid om is een stukje van de steen te laten slijpen zodat je een doorsnede hebt. Maar ja dat mag je zelf uitmaken.
Groet, Ben.


0000000000

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Masterofearth » 17 mar 2017, 10:03

Het is jammer dat ik het stuk niet in de hand kan houden om het beter te bestuderen, maar ik denk niet dat de conclusies van de geoloog correct zijn. schelpdieren gaan normaal gesproken niet op hoeken zitten maar op vlakke ondergrond, maar de donkere verkleuringen lopen door op breukvlakken en gaan zelfs hoekjes om terwijl ze rond blijven. Dit geeft in mijn ogen duidelijk aan dat de ronde structuren in de steen doorlopen en blijkbaar bruin worden door verwering. Ik kan op internet ook niets vinden van vergelijkbare sporen van schelpdieren op stenen (zowel alikruik, schaalhoorn en anderen laten zover ik weet en kan vinden geen donkere verkleuringen achter, soms wel schone plekken). Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar wat dit is, het mooiste zou zijn om een slijpplaatje van de steen te laten maken en met een microscoop te kunnen bekijken. Mijn beste gok blijft nog steeds een soort Oncoide of concretie.

Groet,

Pim



Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Elbert » 17 mar 2017, 10:35

Hallo, leuke puzzel!
Ik dacht ook heel even aan sporen van diertjes op de steen, maar het zit duidelijk ook in de steen, dus denk ik meer aan sporen van mineraalrijk gas of water dat, op doortocht, zijn mineraaltjes in de steen heeft achtergelaten.
Zou het mangaan kunnen zijn?

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 17-03-2017 om 10:37 NL]


Elbert

Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 17 mar 2017, 11:27

@ Ben, de geoloog is expert rondom de Sallandse Heuvelrug. Ik weet niet of hij het op prijs stelt als ik zijn naam hier noem. Ik heb voor mijn educatieproject stenen gezocht hier in de omgeving en door hem laten determineren. Tot mijn verbazing hadden we van de zoekkaart die ik gebruik, een groot aantal stenen gevonden.

@ Pim, wanneer er een beurs of bijeenkomst is waar je heen gaat, en ik ben in de gelegenheid dan neem ik de steen voor je mee om nader te bekijken. Ik had hem in Ede ook bij me. Ik ben het eens met je gedachtengang.

@ Bert, mangaan; laat dat zulke typerende sporen na dan? Ik kan daar niets over terugvinden.

Ik neig steeds meer naar doorslijpen maar heb daar zelf de expertise en materialen niet voor.




Plaats reactie