Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Micha
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:45
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Micha » 05 jun 2017, 20:56

Hoi , per toeval kom ik dit item in eens tegen , wat een interessante antwoorden zijn er al . Alikruiken zijn slaken die kruipen , dus dat is erg onwaarschijnlijk dat die sporen achterlaten die hierop lijken .Zelf dacht ik aan blaaswier, dat zich graag aan stenen hecht .
Maar ben geen expert wat dat betreft . Groetjes Micha .



 
mundus
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 jan 2016, 09:15
Contacteer:
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door mundus » 06 jun 2017, 18:07

Hallo allen,

kijk eens op pag. 86 + 87 van Staringia 14 (= Grondboor & Hamer 68, nr. 2, 2014, over zwerfstenen): ik zie veel overeenkomst met nr. 61. 'tijger'zandsteen (met donkerbruine concreties van ijzeroxide.

Groet,

Raymond



Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Wim » 07 jun 2017, 14:51

Dag Micha, ik ben het helemaal met je eens wat de alikruiken betreft. Blaaswier is een leuke gedachte maar de vlekken zitten op werkelijk alle zijden van de steen in de meest onregelmatige patronen. Is het dan niet onwaarschijnlijk dat het wier zich aan alle kanten van de steen heeft gehecht? Dan zou toch minstens 1 kant min of meer 'onbevlekt' moeten zijn? De doorsnede van de vlekken is in sommige gevallen meer dan een centimeter. Zijn de aanhechtingen van blaaswier zo breed?

En Raymond, tijgerzandsteen kent meer egale vlekken terwijl ik in de vlekken op deze steen toch wel een terugkerend patroon zie. Google op 'skolithos afdruk' en vindt daar een steen met redelijke gelijkenis https://www.google.nl/search?q=skolitho ... 6839349117

Zo heb ik hem voorlopig maar genoemd maar suggesties blijven welkom! Dank voor jullie input.

Groet wim



Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Masterofearth » 07 jun 2017, 15:23

Hoi Wim,

skolithos heeft hetzelfde probleem als belemniet doorsneden, van alle kanten zijn de doorsneden rond. Skolithos zouden cilinders moeten zijn en er zouden dus ook langwerpige doorsneden moeten zijn.

Groet,

Pim



Micha
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mei 2016, 19:45
Re: Vondst Haringvliet Hellevoetsluis

Bericht door Micha » 19 sep 2017, 22:35

Dag Wim ,
ik begrijp wat jij bedoeld , maar denk ,dat het alsnog goed mogelijk is , wat ik schreef . Op de ene kant omdat als een steen vrij ligt aan bijna alle kanten begroeid en als hij in onrustig water ligt ook wel eens verrolt . Om zeker te gaan , zou ik zeggen ga een van de ronde afdrukken even slijpen om te kijken of het op de steen zit of in de steen .

Groet Micha




Plaats reactie