Gesmolten steen met kristalvorming

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Chriz1985NL
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2010, 14:35
Re: Gesmolten steen met kristalvorming

Bericht door Chriz1985NL » 04 mar 2018, 20:16

Oke, het isa troep dus. Thnx iig guys!



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4357
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Gesmolten steen met kristalvorming

Bericht door Spongebob » 04 mar 2018, 20:24

Nu ja troep? Misschien toch leuk om in de nask-lessen eens te laten uitzoeken wat voor materiaal het betreft (gietijzer?). En die kristalletjes in de holtes zijn vast erg mooi onder de microscoop (maar dan zijn zout en suiker ook ;-)


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Gesmolten steen met kristalvorming

Bericht door Masterofearth » 05 mar 2018, 10:40

Ik ben verbaasd van het amateuristische handelen in deze kwestie... Dat hier spons voor wordt geopperd is helemaal bizar! Ik denk dat dit wel degelijk een natuurlijke/minerale oorsprong heeft. lijmresten en dergelijken zijn vaak aanwezig op stukken die gelijmd zijn voor Display doeleinden.

bijvoorbeeld Chromiet is een ijzer en chroom houdende erts die soms licht magnetisch is en hier erg op lijkt. Ik denk dat hier door een mineraloog naar gekeken moet worden maar ik denk niet dat het troep/afval is.

Pim



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4357
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Re: Gesmolten steen met kristalvorming

Bericht door Spongebob » 05 mar 2018, 18:37

Masterofearth schreef:
Ik ben verbaasd van het amateuristische handelen in deze kwestie...
Hoezo verbaasd? Wij zijn bijna allemaal amateurs, dan krijg je overeenkomstige antwoorden in zo'n forum. Dat maakt niets uit. Langzaamaan komt het juiste antwoord meestal middels voors en tegens tevoorschijn. Maar ik denk dat jouw professionaliteit snel de oplossing brengt Pim......


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Gesmolten steen met kristalvorming

Bericht door Masterofearth » 05 mar 2018, 20:40

Wat ik bedoel is dat ik op dit forum toch een klein beetje een wetenschappelijke onderbouwing verwacht en niet zomaar een uitroep. Ik zie bijvoorbeeld bij heel veel posts dat als iets niet herkend wordt het label industrieel afval heel snel wordt genoemd zonder een echte onderbouwing. Ik ben zelf ook een amateur, mijn kennis komt vooral van jaren verzamelen van mineralen en fossielen en een aantal vakken binnen mijn aardwetenschappen opleiding die een redelijke basis geven. Maar ik verwacht wel dat wanneer er een comment komt op dit forum met een suggestie, er op zijn minst een vergelijking wordt gegeven en een minimale onderbouwing. Ik wil niet afgeven op het enthousiasme waarmee wordt gereageerd dat vindt ik juist heel erg mooi om te zien, maar zomaar iets roepen zonder onderbouwing waardoor mensen die er helemaal niets van af weten het als waarheid aannemen is zonde. Het zou zonde zijn als dit stuk de prullenbak in zou gaan omdat het als "troep/afval" wordt benoemd terwijl het een mooi voorbeeld van een erts zou kunnen zijn met mooie mineralen en kristallen er in.

Pim



[Bewerkt door Masterofearth op 05-03-2018 om 20:42 NL]



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 365 times
Re: Re: Gesmolten steen met kristalvorming

Bericht door Carboon » 05 mar 2018, 20:45

Masterofearth schreef:
[...] bijvoorbeeld Chromiet is een ijzer en chroom houdende erts die soms licht magnetisch is en hier erg op lijkt.
Chromiet vormt toch geen naaldvormige kristallen? Het is een mineraal uit de spinel-groep (kubisch kristalsysteem). Geen idee wat het getoonde stuk wel is, maar dit lijkt me niet heel waarschijnlijk...


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Gesmolten steen met kristalvorming

Bericht door Masterofearth » 06 mar 2018, 08:45

@Tim mee eens, de matrix heeft veel weg van chromitite een gesteente dat voor ongeveer 90% uit chromiet bestaat. Maar door de prismatische kristallen vooral in de holten goed zichtbaar moet het iets anders zijn.

Goethiet (kristallijne vorm van Limoniet) zou kunnen dit vormt prismatische kristallen en is een veel voorkomend ijzer erts. Ook Hematiet vormt soms vezelige massa's en prismatische kristallen en is ook een veel voorkomend ijzer erts.

Maar van alleen deze foto's komen we er waarschijnlijk niet uit. Hardheid, splijting, streepkleur, kristalvorm etc... zijn nodig om tot een determinatie te kunnen komen.




Plaats reactie