wat is dit voor steen?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
mies
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2018, 13:59
wat is dit voor steen?

Bericht door mies » 06 okt 2018, 14:20

Afbeelding

Hoi, ik heb deze steen in Frankrijk gevonden, en heb op internet gezocht maar kan niet vinden wat het nou eigenlijk is. Zal wel niks bijzonders zijn want ben het daar volgens mij wel vaker tegen gekomen maar ben toch benieuwd :). Weet niet hoe goed je het kan zien op de foto, maar hij is wit, met 'normaal'gesteente er soort van omheen. het is heel broos, het brokkelt er zo vanaf zegmaar. Iemand een idee?



 
Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Re: wat is dit voor steen?

Bericht door Anthonie » 07 okt 2018, 09:06

Beste Mies

Dit lijkt mij een stuk melkkwarts te zijn. dit mineraal behoort tot één van de meest voorkomende mineralen op aarde en bestaat voornamelijk uit sillicium (SiO2).

melkkwarts kan je gemakkelijk van zijn gelijkaardige partner calciet (ook een vaak voorkomend mineraal) onderscheiden op basis van 2 grote verschillen nl.

* Hardheid: (kwarts is veel harde dan calciet en zal diepe krassen maken op glas en op je vingernagel bijvoorbeeld

*Breuk: Omdat kwarts bestaat uit dezelfde chemische samenstelling als glas (ook SiO2) zal het schelpvormig breken. Calciet zal vaker in mooie hoekige kubusjes breken en een duidelijke breuklijn(en) vertonen.

Hopelijk ben je hier wat mee

Groeten

Anthonie


* Scientia et Miratio *


Plaats reactie