Wat is Dit?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Peanut257
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:06
Wat is Dit?

Bericht door Peanut257 » 21 okt 2018, 09:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste Allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik zal me even voorstellen:

Ik heet Linda en zoek zo nu en dan naar fossielen op maasvlakte en grindgaten in Limburg.
Gister was ik op het strand in Scheveningen waar ik wat kleine vondsten heb gevonden. Nu bracht me dat op dit. Ik heb al geruime tijd op mijn schaal een groot gesteente achtig iets liggen. Ik kan er niks over vinden. Kan iemand mij vertellen wat voor mooi pronkstuk ik heb liggen?

Het is 11cm groot weegt ruim een kilo.

Groetjes linda



 
Vuursteentje79
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 jul 2016, 16:53
Been thanked: 8 times
Re: Wat is Dit?

Bericht door Vuursteentje79 » 21 okt 2018, 10:58

Ziet er uit als een geode helft, ofwel een holte in het gesteente waarin mineralen zijn afgezet die uiteindelijk de holte hebben gevuld.

Zie ook de georockshop vooŕ vergelijkingsmateriaal en de zoekfunctie op deze site onder geode.

Succes!

Vuursteentje


Verzameling fossielen = bijeengebrachte verwondering.

marcelwissink
Berichten: 125
Lid geworden op: 06 aug 2009, 10:57
Locatie: Gronau (Westf)
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times
Re: Wat is Dit?

Bericht door marcelwissink » 21 okt 2018, 12:27

Inderdaad een geode, en best wel groot. Mijn eerste indruk: calciet en agaat.
Het is nu al een mooi stuk. Maar als je het laat slijpen en polijsten wordt het nog veel mooier.
Heb je dit gekocht of gevonden?

Groet,

Marcel



Peanut257
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2018, 09:06
Re: Wat is Dit?

Bericht door Peanut257 » 21 okt 2018, 13:27

Dank jullie voor de snelle antwoorden. Ik heb het niet zelf gevonden. Maar heb het gekregen van iemand.

Ik vind het zo in haar natuurlijke staat al bijzonder op zich dus wil het zeker niet laten slijpen. Ook omdat ik denk dat er een heel klein fossielachtig iets op de bol lijkt te zitten.



Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Re: Re: Wat is Dit?

Bericht door Fossielenzoeker » 21 okt 2018, 16:05

Peanut257 schreef:
Dank jullie voor de snelle antwoorden. Ik heb het niet zelf gevonden. Maar heb het gekregen van iemand.

Ik vind het zo in haar natuurlijke staat al bijzonder op zich dus wil het zeker niet laten slijpen. Ook omdat ik denk dat er een heel klein fossielachtig iets op de bol lijkt te zitten.
Dat is niet mogelijk aangezien geoden ontstaan in kristallijn gesteente en niet in sedimentgesteente.


Robert Mensink

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Re: Wat is Dit?

Bericht door Masterofearth » 26 okt 2018, 12:51

Dit is een geode gevuld met chalcedoon/agaat en kwarts. Wat jammer aan jouw exemplaar is, is dat de hele holte van de geode gevuld is met kristallen. De mooiste geodes zijn hol van binnen. Een voorbeeld van zo'n geode die erg veel op jouw exemplaar lijkt is deze:

https://www.fossilera.com/minerals/3-la ... chalcedony

groet,

Pim




Plaats reactie