Is dit echt een (calciet) breccie?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Ilady83
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2019, 17:35
Is dit echt een (calciet) breccie?

Bericht door Ilady83 » 23 aug 2019, 13:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb onlangs in het gelders geologisch museum deze steen gekocht. Ik was gefascineerd door de vorm en kon er niet direct een breccie van maken (wat op de onderzijde vermeld stond), en wilde er thuis verder naar kijken.
Nu ben ik nog niet zo lang geinteresseerd en aan het verzamelen (en wellicht stel ik dus een rare vraag), maar ik begrijp nog steeds niet goed dat dit een breccie is...

Puur kijkend naar de vorm, zie ik meer afgeronde vormen, en zou ik eerder kiezen voor conglomeraat. Maar voor mijn gevoel doe je daarmee de steen nog tekort. Ik zie golvende banden, (calciet?) nodules bovenop (ook in de steen?) en vond zelf gelijkenissen met een pisoliet. Oftewel...in de war.
Wie kan mij uitleggen hoe en waarom dit toch een breccie is?

Alvast bedankt!

Ilse



 
franky
Berichten: 536
Lid geworden op: 25 jun 2007, 20:51
Been thanked: 9 times
Re: Is dit echt een (calciet) breccie?

Bericht door franky » 23 aug 2019, 13:29

Vind de foto's niet erg duidelijk, maar dit ziet eruit als schalenblende. Google daar maar eens op.


groeten van de brabantse bende

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Is dit echt een (calciet) breccie?

Bericht door Caveman » 28 nov 2019, 19:57

Beiden niet volgens mij. Breccie zou puntige stukjes moeten bevatten, conglomoraat ronde. Durf niet te zeggen wat t wel is, zoek eens in de richting van stromatopoor......


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
BartKorf
Berichten: 320
Lid geworden op: 25 jan 2014, 15:55
Been thanked: 20 times
Re: Is dit echt een (calciet) breccie?

Bericht door BartKorf » 15 dec 2019, 10:36

Dit is zeker geen breccie (breccie bestaat uit hoekige stukjes in een grondmassa). Of het calciet is kan je testen met een druppeltje zoutzuur (als het flink gaat bruisen is het kalksteen/calciet). Het ziet er uit als een afzetting van kalkrijk bronwater (als kalkrijk bronwater onder zuurstofrijke omstandigheden komt kan er een chemische reactie plaatsvinden waardoor de kalk zich gaat afzetten; dit vindt nog steeds plaats, o.m. in Plitvice Kroatië en Pamukkale Turkije).


Bart


Plaats reactie