Met wat kan ik malachiet lijmen?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Met wat kan ik malachiet lijmen?

Bericht door 8legs » 14 sep 2019, 16:45

Mijn vrouw heeft een armband van malachiet, of beter had, want hij is gebroken. Met welke lijm zou ik dat kunnen repareren?


Herman

 
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Met wat kan ik malachiet lijmen?

Bericht door Frederik » 15 sep 2019, 15:44

De uitdaging hier is niet zozeer het verlijmen van steen, maar wel dat het om een armband gaat. Ik neem aan dat (1) het breukvlak klein is, en dat -als de armband gedragen wordt- er (2) wel wat krachten op de breuk zullen worden uitgeoefend. Bovendien is het (3) erg lastig om een rond en fragiel object zoals een armband stevig te klemmen terwijl de lijm kan uitharden.

Ik zie twee voor de hand liggende opties: ofwel een goede kwaliteit cyanoacrylaat (i.e. secondenlijm). Dat lost probleem (3) op
Ofwel een goede epoxy of polyester, dat kan erg veel aan, maar vraagt enige tijd om uit te harden.

Er zijn nog alternatieven natuurlijk, vb. sterke constructielijmen die je in de bouwmarkt kan vinden.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Re: Met wat kan ik malachiet lijmen?

Bericht door 8legs » 15 sep 2019, 15:50

Dank u wel Frederik.
We hebben gisterenavond superglue geprobeerd en dat lijkt te houden. De armband is nogal breed en dik, dus een groot oppervlak.
Maar omdat de armband eigenlijk te klein is, hij gaat niet over haar hand, kan ze hem nu niet meer uitdoen :-) :-)


Herman


Plaats reactie