Gesteente in de beek?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
dolfijnentand
Berichten: 68
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:44
Locatie: West-Vlaanderen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Gesteente in de beek?

Bericht door dolfijnentand » 20 jan 2020, 18:39

Hey ,

Ik vraag me af of er in de klei van een beek bevoorbeeld ook fossielen kan zitten? Ik snap niet hoe in welke gesteenten fossielen zich kan bevinden op de site word het wat moeilijk uit gelegd. Mvg Benjamin



 
Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Gesteente in de beek?

Bericht door Caveman » 17 mar 2020, 09:22

In klei kunnen fossielen zitten Benjamin. Ik woon zelf in Tegelen, hier zijn in het verleden prachtige dingen gevonden, de Tegelse Klei is n begrip geworden. Voor de gewone verzamelaar, is het vinden van fossielen in de klei wat moeilijker. Mensen van de Universiteit van Leiden hebben in het verleden met groot materieel de fossiel rijke lagen afgegraven en op grote zeven uitgewassen. Al het materiaal ingezakt en op de universiteit uitgezocht. Grotere fossielen, zoals van het Tegels Hert, Bever Hyena waren zeldzaam. Klei is een afzetting van zee of rivier. Plantenresten die met t water mee spoelen kunnen in de lagen afgezet worden. Tegenwoordig zijn de meeste kleigroeves gesloten en is het in ieder geval hiet onmogelijk om nog in de klei te zoeken naar fossielen. Ik hoop dat ik iets meer duidelijk gemaakt heb voor je, als dat niet zo is meld je je maar met n antwoordje! gr. Mart


To share or not to share, that's the question!


Plaats reactie