Verschil tussen lavasteen en hoogovenslakken?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Verschil tussen lavasteen en hoogovenslakken?

Bericht door Felicia Carina » 03 okt 2020, 20:40

Hallo allemaal

Ik heb nog een vraagje over het verschil tussen lava gesteente en hoogovenslakken.
We hadden veel lavasteen gevonden op de terril. Maar toen stuitte ik op een artikel waaruit bleek dat die lava verdacht veel lijkt op hoogovenslakken. Nu vraag ik mij toch af of er wel lava te vinden is op de terril?
Ik ken de echte lavasteen wel. Heb er ook meegebracht uit de Eifel zelfs.

De vraag is dus hoe je het verschil kan zien. Ik heb op de foto een indeling gemaakt, waarbij rechts misschien de hoogovenslakken zijn? En links lava, op basis van het gewicht dat lager is.
Die zwarte lijkt uiteraard niet op lava. Maar daar ontstond de verwarring door de gelijkenis tussen git en een hoogovenslak.
Deze ruikt naar olie, ik denk dus hoogovenslak.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt!
Felicia

891C9D05-F06F-4A3E-98BC-C433B81903BC.jpeg


masterinfineartsflits

 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Verschil tussen lavasteen en hoogovenslakken?

Bericht door FossilDude » 03 okt 2020, 21:25

Op terrils is materiaal uit het Carboon te vinden, geen puimsteen of ander vulkanisch gesteente. Dat lijkt mij dus uitgesloten, voor die locatie. Tenzij er allochtoon materiaal is gestort.

Ook geen git overigens. Hooguit alleen steenkool en/of antraciet.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Verschil tussen lavasteen en hoogovenslakken

Bericht door sjaak » 03 okt 2020, 22:52

Je hebt ook die obsidiaan achtige ovenslak. Dat is denk ik wat je rechts hebt. Het lijkt mij allemaal hoogovenmateriaal. Misschien heeft dat iets met de steenkoolwinning te maken?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Verschil tussen lavasteen en hoogovenslakken?

Bericht door Felicia Carina » 04 okt 2020, 16:21

Bedankt Johan en Jaak!

De twijfel is opgelost. Logisch eigenlijk.... de terril is geen vulkaan hé. Het is een afvalhoop van de mijnindustrie. Als ik aan industrie denk denk ik automatisch aan hoogovens. (Ik denk dan aan die ijzeren karren die ze in de mijnen gebruikten, de rails, zuurstoftanks, schachten,...) En lava kan ook niet gemengd zitten tussen Carboon materiaal, want dat zijn plantenresten. (Zo denk ik het toch.)
Aan de hoge frequentie van voorkomen te zien zal het ook geen gestort materiaal zijn.

Ik dacht aan git omdat ik gelezen had dat dat een soort steenkool is. Maar git komt uit het Jura, dus niet uit het Carboon.
Ze bedoelen dat het ook uit plantenresten is opgebouwd, net zoals steenkool. Geen git dus, dacht ik al aangezien de olie geur. Vreemd dat die geur zo blijft hangen. Het lijkt een versteend stuk olie als dat bestaat.

Worden hoogovenslakken ook als gesteente gezien? Of eerder als afvalproduct van industrie?
Ergens is het proces van extreme verhitting van materiaal een kunstmatige kopie van natuurlijke processen als vulkanisme en explosies/botsingen in de ruimte. Laatst zag ik nog een documentaire over een nieuw soort gesteente dat bij de vele kernproeven in Amerika is ontstaan. De naam ontglipt me spijtig genoeg....

Groetjes,
Felicia 😊


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Verschil tussen lavasteen en hoogovenslakken?

Bericht door Felicia Carina » 13 okt 2020, 20:25

Hallo,

Bij deze blijft nog de vraag over of die hoogovenslakken tot de gesteenten gerekend worden? Ik denk van niet, maar wilde toch nog een andere mening horen als iemand het weet.
Kwestie van alles in het juiste bakje te sorteren... 😁

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits


Plaats reactie