Maaseieren

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Gebruikersavatar
fossielgozer
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:38
Contacteer:
Re: Re: Maaseieren

Bericht door fossielgozer » 12 feb 2009, 17:35

hieronymus schreef:
@Fossielgozer

Als je thuis nog wat grotere stukken beton of stevige tegels (geen dingen van 2 cm, eerder blokken van 10 cm dik ofzo) hebt kan je die plat op de grond leggen naast elkaar, een beetje spatie laten en de steen tussen de twee klinkers zetten, vervolgens met een beitel er stevig op meppen, werkt meestal wel.
Anders meot jet het openen met een slijpschijf, werkt altijd maar je hebt het risico dat als er iets in zit da je het wat kapotmaakt + de randen komen wat gepolijst over na het doorslijpen van de steen.
zou natuurlijk kunnen maar kan ik het ook tussen 2 van die grote stenen mn vader noemt ze kinderkoppen zette?



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Maaseieren

Bericht door Spongebob » 12 feb 2009, 19:26

Waarom kapot slaan?
Meestal zit er toch niets in.
Bovendien lijkt het me erg gevaarlijk om te doen. Heb je wel een beschermbril om je ogen te behoeden voor rondvliegende scherven? Onderschat het GEVAAR niet!!!


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
fossielgozer
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:38
Contacteer:
Re: Re: Maaseieren

Bericht door fossielgozer » 12 feb 2009, 20:13

Spongebob schreef:
Waarom kapot slaan?
Meestal zit er toch niets in.
Bovendien lijkt het me erg gevaarlijk om te doen. Heb je wel een beschermbril om je ogen te behoeden voor rondvliegende scherven? Onderschat het GEVAAR niet!!!
ja ik heb wel een beschermbril de vriend van mn moeder is baas van een bouwbedrijf dus die heeft veel bijtels, beschermbrillen, en goede hamers



Gebruikersavatar
Hieronymus
Berichten: 1597
Lid geworden op: 19 mei 2005, 21:38
Contacteer:
Re: Re: Re: Maaseieren

Bericht door Hieronymus » 10 mar 2009, 17:05

fossielgozer schreef:
hieronymus schreef:
@Fossielgozer

Als je thuis nog wat grotere stukken beton of stevige tegels (geen dingen van 2 cm, eerder blokken van 10 cm dik ofzo) hebt kan je die plat op de grond leggen naast elkaar, een beetje spatie laten en de steen tussen de twee klinkers zetten, vervolgens met een beitel er stevig op meppen, werkt meestal wel.
Anders meot jet het openen met een slijpschijf, werkt altijd maar je hebt het risico dat als er iets in zit da je het wat kapotmaakt + de randen komen wat gepolijst over na het doorslijpen van de steen.
zou natuurlijk kunnen maar kan ik het ook tussen 2 van die grote stenen mn vader noemt ze kinderkoppen zette?
Kassei? Ja, als je niet probeert weet je het niet, het vereist slechts een beetje moeite.


Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Re: Maaseieren op de Veluwe

Bericht door maXam » 29 mar 2009, 10:50

Toen ik vorige week een stukje wandelde over de heide bij Garderen vond ik ook enkele van dit soort vuurstenen. Nu d8 ik dat de Veluwe door de gletschers was geplooid en gevormd en dat maaseieren door rivieren zijn afgesleten.
Ik vraag me af of dit betkent dat deze stenen eerst door een rivier zijn gevormd en dat later de bedding van deze rivier door een gletscher op een hoop is gegooid.
Of ze zijn gelegd door de Maashaas, maar ik d8 dat die niet bestond.


maxam


Plaats reactie