Maaseieren

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
maXam
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 apr 2007, 12:56
Contacteer:
Maaseieren

Bericht door maXam » 13 aug 2008, 23:00

Afbeelding

Dit zijn gerolde vuurstenen met botsfiguurtjes.
In Duitsland worden ze Maaseier genoemd, hoewel de Maas daar niet stroomt. Heten ze in het Nederlands ook zo of is er een ander woord voor?
Je kunt ze wel vinden in de hopen op sommige zand- en grindzuigerijen en enkele van de bovenstaande heb ik gevonden in het spul waarmee mijn gemeente sommige onverharde wegen behandeld.
Wie weet waar je het beste naar deze stenen kunt gaan zoeken?


maxam

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Maaseieren

Bericht door Spongebob » 14 sep 2008, 14:23

Gerolde vuurstenen met botsfiguren zijn niet zeldzaam.
Ik heb er leuke gevonden bij de zandafgraving van 't Nije Hemelriek in Drenthe (Gasselte). Deze liggen bij mij onder de titel "Pliocene strandrolstenen met botsfiguren".
Je kan ze o.a. ook in Frankrijk aan het strand van de Boulonnais en Normandië vinden.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:37
Re: Maaseieren

Bericht door Arne » 11 okt 2008, 18:20

Men tuin ligt er vol van. Ik woon op het kempisch plateau (Belgisch Limburg). De grond is hier ooit (tijdens de ijstijden dacht ik) 20 meter verzakt waardoor de Maas plots uitliep in een lager gelegen gebied. Door het vertragen van het water werden hier grote hoeveelheden grind afgezet. Daardoor zijn er zoveel grindgroeves hier.




Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1705
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 198 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Re: Maaseieren

Bericht door Caveman » 10 jan 2009, 12:03

Afbeelding

We vinden ze in het grind veel, ook met fossielen erin. Vaak zitten er afdrukken van Inoceramus (Oester) in.
Bij deze twijfel ikzelf tussen een Bryozoën kolonie of een afdruk van Parasmlia (solitair koraal)

[Bewerkt door Caveman op 10-01-2009 om 12:04 NL]


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4353
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Maaseieren

Bericht door Spongebob » 10 jan 2009, 15:24

Caveman, ik kan het niet goed zien, maar.......Zou een Porosphaera (kalksponsje) niet ook nog kunnen?


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1705
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 198 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Re: Maaseieren

Bericht door Caveman » 10 jan 2009, 15:58

Zou zeker kunnen Tom


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
fossielgozer
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:38
Contacteer:
Re: Maaseieren

Bericht door fossielgozer » 11 feb 2009, 15:17

ik probeer ze altijd open te hakken maar dat lukt me niet zonder dat ieweg schiet hoe moet ik dat doen?



Gebruikersavatar
cru84
Berichten: 486
Lid geworden op: 10 dec 2004, 13:42
Contacteer:
Re: Re: Maaseieren

Bericht door cru84 » 11 feb 2009, 17:07

fossielgozer schreef:
ik probeer ze altijd open te hakken maar dat lukt me niet zonder dat ieweg schiet hoe moet ik dat doen?
Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar misschien kan je ze in een bankschroef vast zetten.


Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe

Gebruikersavatar
fossielgozer
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:38
Contacteer:
Re: Re: Re: Maaseieren

Bericht door fossielgozer » 11 feb 2009, 18:01

cru84 schreef:
fossielgozer schreef:
ik probeer ze altijd open te hakken maar dat lukt me niet zonder dat ieweg schiet hoe moet ik dat doen?
Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar misschien kan je ze in een bankschroef vast zetten.
dat zou natuurlijk kunnen alleen het probleem is dat die dingen heel hard zijn, en als je ff een flink klap er opgeeft met een hamer en bijtel dat je hem dan tussen de banschroef uit slaat

[Bewerkt door fossielgozer op 11-02-2009 om 18:05 NL]



Gebruikersavatar
Hieronymus
Berichten: 1597
Lid geworden op: 19 mei 2005, 21:38
Contacteer:
Re: Maaseieren

Bericht door Hieronymus » 11 feb 2009, 19:26

@Fossielgozer

Als je thuis nog wat grotere stukken beton of stevige tegels (geen dingen van 2 cm, eerder blokken van 10 cm dik ofzo) hebt kan je die plat op de grond leggen naast elkaar, een beetje spatie laten en de steen tussen de twee klinkers zetten, vervolgens met een beitel er stevig op meppen, werkt meestal wel.
Anders meot jet het openen met een slijpschijf, werkt altijd maar je hebt het risico dat als er iets in zit da je het wat kapotmaakt + de randen komen wat gepolijst over na het doorslijpen van de steen.


Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com


Plaats reactie