giftige gesteenten

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
Spelonka
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2009, 20:18
giftige gesteenten

Bericht door Spelonka » 06 jul 2009, 16:14

hallo,
ik ben nieuw hier, ik ben geen geoloog, ook niet amateuristisch. maar ik heb wel een interesse in de uiteindelijke edelstenen zoals die in winkels te vinden zijn.
hoe die groeien, en de kennis die mensen hebben van allerlei gesteenten.

in dit geval las ik van de week iets, hier over gevaarlijke gesteenten, door knarf, gestart begin juni.

wat is precies gevaarlijk, vroeg ik mij net als hij af. wat is giftig. vanadiniet is giftig wordt gezegd, logisch.

maar zoals bij asbest, is asbest pas gevaarlijk op het moment dat een flinke hoeveelheid te kleine vezels in de longen komen en daar vast komen te zitten.

hoe zit dat dan bijv. met vanadiniet, is het giftig omdat het lood bevat?

vanwege het chloor?

omdat het in poedervorm brandbaar is?

omdat het oxideert?

ik lees ergens dat de vanadium verbindingen giftig zijn, maar wat is precies de verbinding?

als je vanadium inhaleert kan het longkanker veroorzaken. wat is inhaleren? de hele steen onder je hoofdkussen?
of een zandstorm van vanadium in al je porien?

en behelst vanadiniet hetzelfde gevaar als puur vanadium...

ga zo maar door.
het woord 'gevaarlijk' lijkt me er niet zo maar enkelduidig op te plakken. laat staan het woord 'giftig'.

zou vanadiniet zo maar verkocht mogen worden, als het giftig was, zonder een gevaarsetiketje erop?

chemische schoonmaakmiddelen, kun je ook beter niet mengen, maar het wil niet zeggen dat de boel explodeert als je ajax met andy mengt, of spiritus met afwasmiddel, of chloor met wczeep. toch staat op alles dat het giftig is.

hetzelfde is met planten. genoeg planten worden als giftig gekenmerkt. echter de hoeveelheid is niet zelden van doorslaggevend belang om giftig te zijn.

ik weet niet...kan ik nu wel een stukje asbest of vanadiniet onder mn kussen leggen, omdat het in de spirituele wereld ook nog eens een energetische werking heeft....
of bespoedig ik dan slechts mijn vroege dood.

mij boeit het genoeg om er een berichtje aan te wagen op jullie forum.



 
Gebruikersavatar
Ohtaror
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 aug 2008, 03:17
Re: giftige gesteenten

Bericht door Ohtaror » 07 aug 2009, 19:36

Bij asbest is 1 naaldje in je longen genoeg voor longkanker.

Vanadiniet weet ik niet zeker, dus ga ik maar niet op antwoorden.

Schoonmaakmiddelen zijn wel degelijk vaak giftig (opdrinken/dampen inhaleren). En mengen mag vooral niet tussen iets zuurs en bleekwater/javel, dan krijg je chloorgas en dat voorkomt de opname van zuurstof.



Gevonden op wikipedia:
"All vanadium compounds should be considered to be toxic. Tetravalent VOSO4 has been reported to be over 5 times more toxic than trivalent V2O3.[54] The Occupational Safety and Health Administration (OSHA) has set an exposure limit of 0.05 mg/m3 for vanadium pentoxide dust and 0.1 mg/m3 for vanadium pentoxide fumes in workplace air for an 8-hour workday, 40-hour work week."

Chroom en vanadium heb ik trouwens al wel vaker gehoord als veroorzakers van longkanker. Meestal binden ze met eiwitten die dan hun functie verliezen.



Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 368 times
Re: giftige gesteenten

Bericht door Carboon » 09 aug 2009, 14:22

spelonka schreef:
(...)kan ik nu wel een stukje asbest of vanadiniet onder mn kussen leggen, omdat het in de spirituele wereld ook nog eens een energetische werking heeft(...)
Asbest onder je kussen leggen lijkt me een heel slecht plan; tijgeroog o.i.d. lijkt me dan veiliger. Dat is een edelsteen, waar de krokydoliet (Riebeckiet) is vervangen door kwarts, met behoud van de fibreuze structuur van het originele asbestmineraal. Wat het effect hiervan op de energetische werking is weet ik echter niet, maar daar zul je waarschijnlijk zelf wel meer over kunnen vertellen. Ook vanadiniet lijkt me niet geschikt voor onder je kussen; al was het maar omdat in de meeste gevallen je te maken hebt met kristal aggregaten die toch vrij teer zijn en waarschijnlijk uit elkaar vallen als je er op gaat slapen. Verder bevat vanadiniet niet alleen vanadium, maar ook lood [formule: Pb5(VO4)3Cl]. Oh, en arsenicum is een vervangings element voor vanadium (kan plek innemen in kristalrooster). Geen fijne combinatie... Puur op basis van de chemische inhoud zou ik het niet in m'n bed willen hebben; wat de spirituele voordelen dan ook mogen zijn. Natuurlijk heb je gelijk dat bij bepaalde giffen de concentratie hoog moet zijn om echt schade te berokkenen, hoe dat zit bij deze mineralen weet ik eerlijk gezegd niet. Veel mineralen zijn giftig als je er veel van binnen zou krijgen; je handen goed wassen na ermee gewerkt te hebben is dan ook geen overbodige luxe. In de vitrine kunnen de meeste mineralen niet veel kwaad (uranium mineralen, zoals Carnotiet of Autuniet/Torberniet vormen hier een uitzondering op; die bewaar ik in een speciale doos) omdat het contact dan tot een minimum blijft en je dus niet veel kans loopt om schadelijke stoffen binnen te krijgen. Meer intensief contact zou er echter voor kunnen zorgen dat mineralen uit elkaar vallen (tot fijnere deeltjes) en op die manier wel binnen komen; en dat is, in het geval van de meeste mineralen, zeker deze die metalen bevatten, niet gezond. Het onder je kussen leggen van mineralen zal je niet direct een "vroegtijdige dood" bezorgen, maar als op je nachtkastje staan ook werkt zou ik het daar op houden ;).

Groet,
Tim

[Bewerkt door Carboon op 09-08-2009 om 13:42 NL]


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie