Worm (bloedzuiger) uit Carboon of te veel fantasie?
-
Worm (bloedzuiger) uit Carboon of te veel fantasie?

Foto 1: 5 cm lengte 1 cm breedte
Foto 2: uiteinde
Worm = weke delen = niet te fossiliseren ???
Ik heb heel het internet afgezocht, en kan maar op één ding komen: worm (bloedzuiger).
Wie weet wat het wel zou kunnen zijn.
Ouderdom: Carboon, gesteente psammiet
Uitgekristalliseerde fossielen zijn top! Een mooie combinatie van fossielen en mineralen.
Antw: Worm (bloedzuiger) uit Carboon of te veel fantasie?
Hallo, het zou een fossiel kruipspoor kunnen zijn van b.v. een kreeftje of iets dergelijks.
Ik heb wel kruipsporen van trilobieten gezien die er sprekend op lijken.
Maar het is erg moeilijk om zo iets met enige mate van zekerheid vast te stellen.
Succes met de determinatie!
groeten, Elbert
Maar het is erg moeilijk om zo iets met enige mate van zekerheid vast te stellen.
groeten, Elbert
Elbert
-
Antw: Antw: Worm (bloedzuiger) uit Carboon of te veel fantasie?
Enkele eigenschappen die dit zouden kunnen tegenspreken:
- Het is volumineus en heeft overlangs een lijn (niet goed te zien op de foto)
- Bij foto 2 eindigt het in een spits.
dank je voor de hulp
- Het is volumineus en heeft overlangs een lijn (niet goed te zien op de foto)
- Bij foto 2 eindigt het in een spits.
dank je voor de hulp
Elbert schreef:
Hallo, het zou een fossiel kruipspoor kunnen zijn van b.v. een kreeftje of iets dergelijks.
groeten, Elbert
Uitgekristalliseerde fossielen zijn top! Een mooie combinatie van fossielen en mineralen.
Het is geen kruipspoor noch een worm. Het is Artisia sp. een 'pith cast' van een Cordaites boom.
Artisia is dus een vormgenera dat geassocieerd wordt met de stam van een Cordaites-boom. Het is de de centrale cylinder die oa gekenmerkt wordt door horizontale verdelingen (duidelijk zichtbaar op je foto); dit zijn grote kamers gescheiden door een diafragma.
De fotos:
1. Artisia horizontalis, uit eigen collectie.
2. Reconstructie naar Seward 1917.
Ziepe
[Bewerkt door ziepe op 01-03-2010 om 10:06 NL]
Artisia is dus een vormgenera dat geassocieerd wordt met de stam van een Cordaites-boom. Het is de de centrale cylinder die oa gekenmerkt wordt door horizontale verdelingen (duidelijk zichtbaar op je foto); dit zijn grote kamers gescheiden door een diafragma.
De fotos:
1. Artisia horizontalis, uit eigen collectie.
2. Reconstructie naar Seward 1917.
Ziepe
[Bewerkt door ziepe op 01-03-2010 om 10:06 NL]
The earth has music for those who listen.

De foto's:

Ik denk dat Ziepe gelijk heeft. In elk geval geen kruipspoor (cruziana) van een trilobiet. Zie foto.
vr.gr.
De senioribus nil nisi bene
-

Ziepe en Tommie,
Dank je voor de determinatie. Ik ben overtuigd.
... Het was dus toch te veel fantasie, vooral omdat het in een punt eindigde.
Weer een probleem opgelost.
Toch even nog een zaadje die op hetzelfde stuk zit laten zien. Weet iemand van welke boom/plant dit is.
groeten
en nogmaals dank !
Hmm.
Lijkt me idd een zaad. Tijdens het Carboon waren er maar 2 plantsoorten die zaden voortbrachten: de zaadvarens en, zoals je mss al kan raden de Cordaites-boom. Normaal zou'k zeggen dat het om een zaad van de Cordaitesboom gaat maar die zijn (meestal) hartvormig, dit lijkt me op het eerste zicht trigonocarpus sp. - dus ik zoek het bij de varens. Kan je een foto van de andere zijde ook nemen, zou veel kunnen verklaren...
Z.
Lijkt me idd een zaad. Tijdens het Carboon waren er maar 2 plantsoorten die zaden voortbrachten: de zaadvarens en, zoals je mss al kan raden de Cordaites-boom. Normaal zou'k zeggen dat het om een zaad van de Cordaitesboom gaat maar die zijn (meestal) hartvormig, dit lijkt me op het eerste zicht trigonocarpus sp. - dus ik zoek het bij de varens. Kan je een foto van de andere zijde ook nemen, zou veel kunnen verklaren...
Z.
Heb het even gedubbelchecked met enkele naslagwerken. Inderdaad lijkt me Trigonocarpus sp. (zie foto, ook met -toevallig - een Cordaitesblad). Even ter info kan ik ook nog meegeven dat de zaden van Cordaiten idd Hartvormig zijn, er zijn 3 genera: Cardiocarpus, Cordaicarpus en Samaropsis.
Z.
Z.