Mya truncata zoutelande, Vroeg-pleistoceen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Mya truncata zoutelande, Vroeg-pleistoceen?

Bericht door Dino15 » 12 jan 2021, 17:27

Vorig jaar vondt ik deze afgeknotte gaper op het strand van zoutelande tijdens de zomervakantie in zeeuws vlaanderen. Er schijnt niet tot weinig licht door dus is het een fossiel exemplaar. De ouderdom zal dan plioceen, Vroeg-pleistoceen zijn omdat deze bivalve soort in het vroeg-pleistoceen is uitgestorven en pas weer in de viking-tijd door vikingschepen is terecht gekomen in west europa. Dus als je een afgeknotte gaper vindt op het strand is het een paar miljoen jaar oud (fossiel) of 1200 jaar of jonger (recent) er tussen in kan niet volgens het boek "de fossiele schelpen van de Nederlandse kust" moerdijk red. 2010. Als dit uit het vroeg-pleistoceen zou komen en niet het plioceen zou dit mijn grootste complete schelp uit het vroeg-pleistoceen zijn! Wat denken jullie, plioceen of Vroeg-pleistoceen?

Alvast bedankt.

Nick.
Bijlagen
Rechtse zijkant
Rechtse zijkant
Onderkant
Onderkant
Linkse zijkant
Linkse zijkant
Kant van de umbo
Kant van de umbo
Binnenkant
Binnenkant
Buitenkant
Buitenkant


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Mya truncata zoutelande, Vroeg-pleistoceen?

Bericht door FossilDude » 13 jan 2021, 20:46

Hoi Nick, het klopt dat dit de afgeknotte strandgaper (Mya truncata) is, maar wat betreft de ouderdom vergis je je volgens mij met de gewone strandgaper (Mya arenaria). In tegenstelling tot die soort is Mya truncata namelijk ook gewoon bekend uit het Laat Pleistoceen van de Noordzee, onder andere in Eemien afzettingen. De ouderdom kan dus goed Laat Pleistoceen of vroeg Holoceen zijn. Aangezien er met de recente suppletie bij Zoutelande veel vroeg Holocene schelpenfauna's meegekomen zijn, zou het mij niet verbazen als dat de ouderdom van deze soort is.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Mya truncata zoutelande, Vroeg-pleistoceen?

Bericht door Dino15 » 13 jan 2021, 21:06

Ahah, dan had ik me vergist! :roll: ik lees het nu ook! Volgende keer mischien eerst nachecken voor ik iets zeg! :D

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(


Plaats reactie