Wervels

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Wervels

Bericht door pauldb » 24 feb 2021, 11:53

Hallo,

Zou iemand mij hier iets over kunnen zeggen? In mijn collectie, die dateert vanuit mijn jeugd, heb ik deze 4 wervels. Ze zijn gevonden in Antwerpen, in de zandhopen van de aanleg van de Ring rond Antwerpen, waar ik toen vaak haaientanden ging zoeken. Dus ergens regio Borgerhout/Berchem. Exacte stratigrafie kan ik niet zeggen, het was in de zandhopen naast de eigenlijke bouwput, wel in geelbruin zand met veel schelpen en haaientanden.
Ze zijn destijds behandeld met schellak (vandaar hun kleur). Ik heb altijd verondersteld dat het wervels van een zeezoogdier zouden zijn. Maar misschien is er een kenner die dat nog ietsje preciezer kan stellen? Dolfijn, zeehond, walvisachtige enz? Alvast dank.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier dezelfden een voor een (van links naar rechts):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dan nog deze schijf:
Afbeelding

bedankt en groeten

Paul



 
Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 829
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Wervels

Bericht door Hidde » 25 feb 2021, 21:45

Beste Paul,

Van links naar rechts op foto 1 lijken mij bot 1 en 3 caudale vertebrae (staartwervels) en 2 en 4 lumbale (lendenwervels). Allen van Odontoceti (tandwalvissen). Het gaat hier om dolfijnachtige. Ook de laatste foto, die een ongefusseerde epifyse laat zien, is typisch tandwalvis vanwege het radiaal/stervormige fussie vlak.
Soorten kan ik er helaas niet (meer) aan verbinden. Hopelijk helpt dit iets.

Groeten Hidde


Marine mammals, dolphinately awesome

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Wervels

Bericht door Felicia Carina » 25 feb 2021, 21:51

Hoe komt het dat ik deze foto’s niet zie? Anderen zien ze blijkbaar wel.
Bij mij staat er een rechthoekje met het woord Afbeelding erin... 🙄

Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Wervels

Bericht door sjaak » 25 feb 2021, 22:18

Ik zie ze op mijn IPad ook niet in Safari maar wel als ik Chrome gebruik.


Groet,

Niels

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Wervels

Bericht door pauldb » 25 feb 2021, 22:57

hartelijk dank Hidde. Dat brengt ons dan toch al wat dichterbij hé, dolfijn is al veel preciezer dan mijn "zeezoogdier".

Wat de foto's betreft: de url's verwijzen naar de foto's op een cloudlocatie (dropbox in dit geval, publieke map). Ik vroeg me eigenlijk af hoe de meesten dat hier doen om foto's in dit forum te posten? Want ze worden blijkbaar niet echt geüpload naar dit forum. Van zodra ik de foto uit mijn Dropbox gooi, verdwijnt ze ook hier. Dat is wel jammer en allicht de reden dat in oude posts op dit forum de foto's vaak niet meer zichtbaar zijn. Want niemand gaat natuurlijk 10 jaar lang die foto's op exact dezelfde plek bewaren...



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Wervels

Bericht door Max pijpelink » 25 feb 2021, 23:13

pauldb schreef: 25 feb 2021, 22:57 hartelijk dank Hidde. Dat brengt ons dan toch al wat dichterbij hé, dolfijn is al veel preciezer dan mijn "zeezoogdier".

Wat de foto's betreft: de url's verwijzen naar de foto's op een cloudlocatie (dropbox in dit geval, publieke map). Ik vroeg me eigenlijk af hoe de meesten dat hier doen om foto's in dit forum te posten? Want ze worden blijkbaar niet echt geüpload naar dit forum. Van zodra ik de foto uit mijn Dropbox gooi, verdwijnt ze ook hier. Dat is wel jammer en allicht de reden dat in oude posts op dit forum de foto's vaak niet meer zichtbaar zijn. Want niemand gaat natuurlijk 10 jaar lang die foto's op exact dezelfde plek bewaren...
Heb je de foto's gekopieerd of zoals hier beschreven viewtopic.php?f=8&t=36390 ?


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

pauldb
Junior Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jan 2021, 15:27
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times
Re: Wervels

Bericht door pauldb » 27 feb 2021, 19:03

Nee ik wist niet dat het zo ook kon. Ik heb in de editor gewoon op het knopje "afbeelding invoegen" geklikt. Dan krijg je een tag [img] en daarin zet je het url van de foto. Ik zal volgende keer het "bijlagen" tabje aanklikken. bedankt voor de tip.




Plaats reactie