Nothosaurus tanden?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Nothosaurus tanden?

Bericht door Martin » 02 mar 2021, 15:25

Ik heb twee stukken steen uit het midden Trias van Rüdersdorf. Op de steen zitten zeer kleine tandje. Heb 5 cent erbij gelegt om de grote te vergelijken. Ik vermoed juveniele Nothosaurus sp., maar ben lang niet zeker. Iemand een idee?
Bijlagen
20210302_151918.jpg
20210302_151639.jpg
20210302_151622.jpg
20210302_151850.jpg



 
Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door Martin » 02 mar 2021, 15:28

Op een ander stuk nog twee. De twee stukken ook toegevoegd om een overzicht te geven van het geheel.
Bijlagen
bonebed 1 color-1.jpg
bonebed2 color-1.jpg
20210302_151753.jpg
20210302_151738.jpg



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 290 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door hubertus68 » 02 mar 2021, 16:29

Hallo Martin,

jouw exemplaren zijn erg klein. De voorbeelden van Nothosaurus (sp.) tanden, die ik op het Amerikaanse en
Duitse forum tegengekomen ben, zijn tenmindste een centimeter lang. Die van jou zijn enkele millimeters.

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door Martin » 02 mar 2021, 17:04

Daar ben ik mij zeker van bewust. Maar misschien een ondersoort of soort die veel klein was als Anarosaurus sp?(http://reptileevolution.com/anarosaurus.htm)



Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door masteroffossiles » 02 mar 2021, 17:30

Volgens mij is uit deze laag van Rüdersdorf (Illyrien, Karlstadt Fm.) alleen N. marchicus beschreven van de Nothosaurus soorten. dat is niet een heel grote soort, en naast de grote grijp tanden zaten er ook kleinere tanden in die kaken.
Anarosaurus heeft tanden die totaal anders zijn dan Nothosaurus. Nothosaurus heeft geribbelde tanden die van een brede tandhals geleidelijk naar ene punt toe lopen, al dan niet met een curve. Anarosaurus heeft tanden die een dunne hals hebben en dan ineens wat dikker worden en dan pas in een punt eindigen. zoals op de eerste foto in dit zoekresultaat te zien is:
https://www.google.com/search?q=anarosa ... r1MHkUuUQM
(het originele pdf'je zit tegenwoordig achter een betaalmuur helaas, volgens mij was dat eerst niet).
Wat dat betreft komt het tandje op je 1-na laatste foto wel aardig overeen denk ik.
Dit bonebed is vaak een mengeling van Nothosaurus en Anarosaurus, maar ook Placodus en Ichthyosaurier achtigen worden er gevonden, en waarschijnlijk zal er ook wel ooit Lariosaurus, Tanystropheus etc gevonden zijn. qua compleet fauna overzicht is deze formatie in deze groeve een beetje onderbelicht, komt vooral omdat alles verspoeld is er er bijna geen deels complete skeletten worden gevonden.
hier wel wat meer info:
http://www.dinosaurhunter.org/files/200 ... rsdorf.pdf

Lariosaurus is wel sterk verwant met Nothosaurus (sowieso meer dan Anarosaurus) dus wellicht dat die kleine tandjes daar ook van zijn. ik weet niet of die er hetzelfde uit zien omdat ze in de publicaties niet zo goed te zien zijn.
Conclusie: de geribbelde tandjes die eindigen in een redelijk scherpe punt zijn waarschijnlijk Nothosaurus (of wellicht Lariosaurus). De tand op je een na laatste foto lijkt meer op Anarosaurus.

Gr,
Sander



Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 nov 2006, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 50 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door Martin » 02 mar 2021, 20:43

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Nuttig :).
Ik had zelf ook al enkele artikelen gelezen maar vond het erg moeilijk te tanden te determineren. Ik heb ook enkele N. marchicus tanden van deze groeve, die kan ik goed vergelijken met fossielen die in Winterswijk zijn gevonden. Deze zijn toch groter van formaat. Maar zoals je schrijft hadden de dieren ook kleinere tanden en lijkt de tand op 1-na laatste foto idd erg op de beschreven tanden van Anarosaurus.



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 03 mar 2021, 18:18

Zoals Sander al aangeeft zijn de kleine geribde tanden van een nothosaurine. Simosaurus (zie plaatje hieronder) heeft heel andere tanden, die net als die van Arnarosaurus aan de voet van de tandkroon opgezwollen zijn, en ik ga er vanuit de Lariosaurus ook wel andere tanden zal hebben. En hoewel Tanystropheus - als die al in Rüdersdorf voorkomt, wat chronologisch in elk geval wel mogelijk is - een heel erg aan nothosauriërs verwante tandmorfologie heeft - zelfs zo erg dat sommige vervallen Nothosaurus-soorten (bijvoorbeeld N. blezingeri) op Tanystropheus-tanden stoelden - zijn Tanystropheus-tanden duidelijk van die van nothosauriërs te onderscheiden op grond van de gladde basis van de tandkroon, evenals een kleiner aantal minder scherpe (in vergelijking met nothosauriërs) ribbels (zie ook weer foto hieronder).

Simosaurus sp.
Simosaurus sp. tooth 03.jpg
Larger Simosaurus sp. tooth 03.jpg
Tanystropheus sp.
Larger Tanystropheus sp. tooth 02.jpg
Nothosaurus_blezingeri_tooth.jpg

Om welke nothosaurine het precies gaat, is afhankelijk van de laag, omdat de soorten nothosauriërs met het verloop van de Muschelkalkafzettingen verschillen. Ikzelf ben helaas niet voldoende in deze opeenvolging thuis om op basis hiervan een uitspraak te doen, maar gezien Nothosaurus marchicus voor Rüdersdorf beschreven is en nothosauriërs bovendien meer kleine dan grote tanden hebben (de grote tanden zitten vooral rondom de premaxilla en net na de externe neusgaten), lijkt me dit geen slechte kandidaat.

Afbeelding
(afbeelding vermoedelijk van ReptileEvolution, en aldus die site naar Rieppel)


Overigens erg interessant om over de tandmorfologie van Anarosaurus (afbeelding uit Klein [2009] hieronder ingesloten) te horen. Want dat daar zo'n verschil in zit wist ik niet...

Afbeelding


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 09 mar 2021, 22:23

Zojuist op The Fossil Forum tegengekomen: een onderkaak van Arnarosaurus sp. uit Winterswijk. Dacht hem hier even te delen...
Bijlagen
Arnarosaurus-jaw-Winterswijk.jpg


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door Spongebob » 09 mar 2021, 23:24

Mooi hoor, maar ik denk dat je niet zomaar een foto van iemand anders ongevraagd (?) mag posten.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Nothosaurus tanden?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 10 mar 2021, 09:29

Ook niet met referentie naar de bron? Want ik zou zeggen dat foto's die je op een forum plaatst naar het Public Domain gepubliceerd worden (iedereen kan er immers daar ook bij), en dat je met referentie naar de oorspronkelijke post (zoals het geval boven) bovendien niet veel anders doet dan refereren naar een academische bron of website. Gevoelsmatig geef ik je echter helemaal gelijk in dat dit grijs gebied is, zeker als je degene van wie de foto's oorspronkelijk zijn kent.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie