Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Har82
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19:48
Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door Har82 » 26 jun 2012, 00:09

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Ik heb een aantal dinosaurus tanden van iemand overgenomen, o.a. deze en dat zou van een plesiosaurus zijn maar ik heb m'n twijfels als ik op internet afbeeldingen vergelijk en ik ben (nog) niet zo thuis in dat wereldje... Wat denken jullie? Vindplaats Khouribgha

Alvast bedankt! Harold

P.S. ik heb beide soorten tanden nog niet dus allebei welkom :)

[Bewerkt door Har82 op 25-06-2012 om 23:51 NL]

[Bewerkt door Har82 op 25-06-2012 om 23:51 NL]



 
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Plesiosaurus of Mosasaurus

Bericht door masteroffossiles » 26 jun 2012, 00:38

hey Harold,
ik vind deze mer meer uitzien als krokodil-achtig. hij doet mij denken aan Dyrosaurus maar ik ben geen krok expert, misschien dat iemand er hier meer over weet.
Gr,
Sander



Gebruikersavatar
Triassicpark
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 mar 2012, 22:18
Antw: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door Triassicpark » 26 jun 2012, 22:10

Hoi,

Mosasaurus en plesiosaurus zijn geen dinosaurussen.

Ik denk dat de tanden niet van een plesiosaurus zijn. Misschien mosasaurus, maar ik denk ook eerder aan een krokodilachtige.

Grt, Maurice



Gebruikersavatar
Trilobite
Berichten: 962
Lid geworden op: 10 sep 2003, 19:22
Locatie: Holland
Contacteer:
Antw: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door Trilobite » 01 jul 2012, 15:00

Lijkt inderdaad niet op een Plesiosaurus-achtige. Die hebben veel slankere tanden.


Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Har82
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19:48
Antw: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door Har82 » 01 jul 2012, 18:00

Hebben krokodillen geen gladde ronde tanden? Hier zit duidelijk een scherpe rand in het midden over de lengte van de tand en de kleurverschillen die je ziet zijn lichte 'rimpels'



Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door Elbert » 02 jul 2012, 00:26

Hallo, zou het een (voor)tand van een primitieve tandwalvis kunnen zijn?
Ik zag op het forum daar een kaak van voorbij komen en daar stonden gelijksoortige tanden voor in de kaak.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
GeoEd
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 okt 2005, 00:08
Contacteer:
Antw: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door GeoEd » 02 jul 2012, 01:21

Afbeelding

Eerdere afbeelding alleen "opgepimpt"


Ed Stevenhagen

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 02 mar 2021, 17:03

Ik besef me dat dit een oude thread is, maar wilde, voor diegenen die hier eventueel later tegenaan lopen, toch melden dat dit, zoals gesteld, geen plesiosaurus en ook geen mosasaurustand is. De tand is lateraal te symmetrisch en gebogen om mosasaurus te zijn, en Zarafasaura oceanis tanden zijn veel slanker. De snijranden wijzen uit dat het hier om een krokodillentand gaan, en Dyrosaurus sp. zou op zich, inderdaad, geen slechte gok zijn.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Mos-a
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2021, 14:38
Been thanked: 2 times
Re: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door Mos-a » 03 mar 2021, 14:46

Beste, krokodillentanden hebben geen snijranden maar richels. Tevens zijn krokodillentanden , net als dino's thecodont. Dat kan je alleen maar zien als je de matrix aan de onderzijde verwijdert. Indien een conische holte zichtbaar wordt heb je een thecodonte tand. Indien er enkel een smalle toegang zichtbaar wordt een Mosatand.



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Plesiosaurus of Mosasaurus? Of toch een krokodil?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 03 mar 2021, 16:13

Misschien dat ik dan de verkeerde vertaling naar het Nederlands heb gebruikt, maar wat ik bedoelde zijn wat je in het Engels carinae noemt - misschien dus "kielen" of richels inderdaad (zo lang dit maar niet met tandornamentatie verward wordt). Maar een krokodillentand kan ook op basis van andere morfologische kenmerken van een mosasaurustand worden onderscheiden, niet alleen op basis van richels en/of een thecodonte-tandconditie. Compressie, ornamentatie en draai kunnen, in geval het morfologische spectrum aan mosasaurus en krokodillentanden van een locatie bekend zijn, ook gebruikt worden om een uitspraak te doen. En tegenwoordig zijn deze gegevens een stuk meer voor handen dan toen de thread voor het eerst wordt opgesteld. Zodoende ben ik van mening dat het zich hier om een krokodillentand handelt.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie