Onbekende kies.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Rembrandt
Junior Lid
Onbekende kies.

Bericht door Rembrandt » 26 aug 2024, 21:34

Beste lezers, gewoonlijk zoek ik mijn fossielen langs het strand , maar op vakantie in Frankrijk ben ik natuurlijk ook alert.
Zo vond ik er dit fossiel. Het lijkt mij een grote kies van een herbivoor. Graag uw mening hierover. U wilt natuurlijk graag de vindplaats weten en dat kan. Dat is een rommelmarkt in in de Bourgogne. Daar hebben we dus niet zoveel aan. Behalve dan het feit dat er op die markten opvallend veel fossielen worden aangeboden. Maar een mooi ding is het.
Bijlagen
IMG_1157.jpeg
IMG_1155.jpeg
IMG_1154.jpeg

Rembrandt
Junior Lid
Re: Onbekende kies.

Bericht door Rembrandt » 01 sep 2024, 18:12

Helemaal niemand?
Zelf dacht ik in de richting van een mammoetkies, want deze kies zal, wanneer hij compleet was zeker 25 cm. moeten zijn geweest.
Maar het patroon is grover, en de onderzijde is meer versteend, zal ik maar zeggen. Hij is ook niet bros, wat een mammoetkies kan hebben.

Spongebob
Has thanked: 324 times
Been thanked: 542 times

Bericht door Spongebob » 01 sep 2024, 19:58

Hallo Rembrandt,
Mooi ding gescoord! Interessant ook.
Ik heb totaal geen verstand van dit soort materiaal, maar een mammoet kun je m.i. wel uitsluiten.
Misschien holenbeer of in die richting ?
Er komt vast nog wel iemand die beter weet.
Mvg, Tom

Time fades away (Neil Young)

sjaak
Has thanked: 331 times
Been thanked: 324 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 01 sep 2024, 21:48

Gelet op de grootte lijkt het mij een fragment van een afgekauwde kies, niet van een wolharige mammoet maar ik denk aan mastodont.

Groet,

Niels

Dries85
Junior Lid
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Bericht door Dries85 » 01 sep 2024, 23:40

Ik denk ook een stuk Mastodont kies.

Rembrandt
Junior Lid

Bericht door Rembrandt » 03 sep 2024, 11:55

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik was ook al tot de conclusie gekomen dat het een Mastodont kiesfragment moest zijn, dank zij Google, maar de bevestiging daar gaat het eigenlijk om.

Vilmar
Been thanked: 44 times

Bericht door Vilmar » 04 sep 2024, 14:57

Inderdaad een zogenaamde 'tepeltandige'. Uitgaande van Frankrijk als vondstgebied moet je dan als eerste denken aan 2 soorten: mastodont van Auvergne - Anancus arvernensis (genoemd naar vindplaats in Frankrijk!) en Borsoni's mastodont - Mammut borsoni. Biede zijn rond het begin van het Pleistoceen uitgestorven. Ik meen dat Anancus het wat langer heeft volgehouden dan Borsoni.

De eerste soort heeft 2 rijen 'tepels' die iets versprongen staan ten opzichte van elkaar. Borsoni heeft 2 rijen die op gelijke hoogte staan. Ik krijg het idee dat jouw exemplaar M. borsoni zou kunnen zijn. Maar laat er nog een expert naar kijken.

Een paar jaar geleden vond ik zelf een stuk Anancus in sedimenten van de Rijn, was ik erg blij mee!

Vilmar D

Plaats reactie