Oppervlakkige impressies uit Holzmaden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Oppervlakkige impressies uit Holzmaden

Bericht door PachyWhatnotOdon » 11 jun 2015, 12:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Kan iemand me helpen met de identificatie van de volgende fossielen kunnen helpen? Ik heb ze enkele weken terug in de steengroeve van Ralf Kromer te Holzmaden gevonden. De datering is daarmee Jura, doch de precieze laag waar ze uitkomen weet ik niet, omdat ik ze van een afvalstapel gehaald heb. Deze stapel bevat(te) materiaal van de oudere lagen, en daarmee interessantere fossielen dan de 10-in-een-dozijn Harpoceras sp. en Dactylioceras sp. ammonieten die je zelf uit de jongere platenkalk mag hakken (er lag zelfs een fossiel van de weke delen van een inktvis die velen voor mij te vergeefs al hadden proberen te liften).

Het betreft twee fossielen, die beiden op het eerste gezicht heel erg op elkaar lijken in dat ze beiden gekenmerkt worden door een rechte, licht gelige verkleuring van de steen. In het grotere (eerste) exemplaar is echter duidelijk te zien dat het om een impressie gaat die bovenop de steen ligt, terwijl het tweede exemplaar niet meer dan een verkleuring van de steen lijkt te betreffen. Beiden fossielen zijn fragmentarisch, d.w.z. zijn een deel uit een geheel, al vertoont het kleiner (tweede) stuk aan één kant een recht afgesneden uiteinde (zie de foto's). In beide gevallen liggen er op (kleinere/tweede exemplaar) of rondom (grotere/eerste exemplaar) dunne stukken zwart materiaal die mij in eerste instantie aan resten fossiel hout uit dezelfde vindplaats doen denken, maar waarvan ik ook weet dat soortgelijke "afzettingen/verkleuringen" ook bij fossiele kreeftactigen en inktvissen voorkomen. Het kleinere/tweede exemplaar heeft bovendien nog een harde, minerale inclusie (mogelijk een pyrietknol, al ziet deze er zwart en glimmend uit) die door de bovenlaag van het fossiel heen breekt en de onderliggende steen tot breken heeft gebracht (aan de onderkant ziet deze inclusie er oneven rond uit).

De zwarte schilfers en verkleuringen doen me denken dat het hier mogelijk om fossiel hout zou kunnen gaan, maar lijken bij het grotere exemplaar aan de buitenkant, d.w.z. rondom, een lichtgekleurde kern te liggen die van de zwarte afzetting gescheiden wordt door een wittige omlijning. In geval van het kleinere fossiel liggen ze juist, min of meer loodrecht, bovenop een verder op zichzelf duidelijk uitgelijnde vorm.

Ik verwacht niet dat de fossielen te determineren zullen zijn, maar misschien dat iemand me wel een globale indicatie kan geven van waar het hier om zou kunnen gaan?

Alvast bedankt!

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Oppervlakkige impressies uit Holzmaden

Bericht door Elbert » 11 jun 2015, 18:50

Hallo, dit lijken me idd planteresten/hout; bij het begin van het Toarcien is de zeespiegel snel gestegen en beboste gebieden zijn toen verdronken.
E.e.a. is zo snel gegaan dat de geologen vermoeden dat de decompositie van een gigantische hoeveelheid plantaardig materiaal aanzet heeft gegeven tot het WAE= Worldwide Anoxic Event, waarbij de zeeen wereldwijd zuurstofarm werden met een uitstervingsgolf tot gevolg die uiteindelijk de olie en gasvelden uit die periode als resultaat had.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Oppervlakkige impressies uit Holzmaden

Bericht door PachyWhatnotOdon » 12 jun 2015, 12:27

Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie en bevestiging van mijn vermoeden. Wat ik met name vreemd vind aan het kleinere exemplaar is dat de verkleuring een recht afgesneden recht stuk van iets lijkt te betreffen, terwijl de zwarte schilfers ten opzichte van deze aftekening loodrecht geplaatst zijn, ten deze ernaast, ten dele erop. Meerdere stukken hout die over elkaar heenliggen?

Groeten,
Alexander.

[Bewerkt door amelchers op 12-06-2015 om 11:31 NL]


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie