Pootafdruk of natuurlijke depressie?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Pootafdruk of natuurlijke depressie?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 14 okt 2015, 00:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het verhaal is als volgt. Zo ongeveer 18 jaar geleden - ik zal maximaal zo'n 16 jaar oud zijn geweest - wilde ik, ten tijde van mijn eerste bevlieging met fossielen en naar aanleiding van verhalen die ik van mede verzamelaars (ik zat toen bij Stichting GEA) had gehoord, nabij Aix-en-Provence, Frankrijk, dinosauruseieren zoeken. Na lang aandringen bij mijn ouders hebben we toen, vanaf de camping in Zuid-Frankrijk waar we onze zomervakantie vierden, een dagexcursie gemaakt naar de omgeving van Aix-en-Provence om daar, inderdaad, naar eieren te zoeken. Waar we op uit kwamen was een openluchtmuseum dat nestgronden van Hypsolosauri voor toeristen toegankelijk maakte. Uitgegaan zijnde van een groeve of andere duidelijke vindplaats, maar erachter komende dat de dinosauruseieren zich inmiddels in een beschermd gebied bevonden, hebben we toen het museum bezocht, om daarna terug richting de camping te rijden - ik diep teleurgesteld omdat ik zelf geen eierschaaltje had kunnen vinden. Onderweg, en niet al te ver van het museum, hebben mijn ouders toen bij een kale akker een stop gemaakt, waarop mijn vader en ik aldaar naar eventueel nog te vinden fossielen op zoek zijn gegaan. Alhoewel er wel omgeploegde stenen langs de rand van de akker lagen, waren fossielen schaars. Ook werden we al snel door (vermoedelijk) de boer opgemerkt en weggestuurd. Inmiddels had ik al wel één steen opgeraakt die ik toch nader wilde bestuderen, met name omdat er iets op te zien was dat op een pootafdruk leek, gelijk ik uit Winterswijk kende.

Jarenlang heeft dit stuk nu bij mij in mijn kast gelegen, zonder dat ik er echt meer over te weten ben gekomen. Helaas is alle nadere informatie omtrent de vindplaats en tijd inmiddels ook verloren gegaan... Derhalve nu de vraag aan jullie of jullie me kunnen helpen met de identificatie van dit stuk. Is het een fossiel, of is het een toevallige depressie. En zo ja, wat voor fossiel zou het dan kunnen zijn? Herkent iemand, op basis van de globale locatie, het type steen, zodat de vondst te dateren, en mogelijk geografisch nauwkeuriger te plaatsen valt?

Ik heb de steen en de indruk zo goed en kwaad als het ging proberen te fotograferen; geen makkelijke taak, omdat lichtinval erg bepalend is voor de zichtbaarheid van de depressie. Wat ik als depressie aanduid is zo'n 3,2 cm in de breedte en 2,7 cm hoog/lang, de matrix steen zo'n 12,5 x 9,5 cm.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

[Bewerkt door amelchers op 14-10-2015 om 16:17 NL]


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Pootafdruk of natuurlijke depressie?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 14 jan 2017, 22:21

Toevallig net bij GeoRockShop een stuk gezien dat visueel een erg gelijkende matrix heeft 5(http://georockshop.nl/images/P1490807.JPG). Vindplaats is de omgeving van Lodève in het zuiden van Frankrijk, nabij Montpellier. Maar significant ook in de buurt van Agde, waar we in mijn kindertijd vaak in de zomer op vakantie gingen. Op zich dus goed mogelijk dat ik de locatie van de vondst verward heb, of nooit goed begrepen heb, en dat het dus een amimische pootafdruk uit het Perm rondom Lodève betreft.

Aanvullend bewijs komt van een stuk plaat met golfpatroon dat ik eveneens van dezelfde vindplaats heb, en waar Lodève, na wat vlug Google, bekend om lijkt te staan...


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Pootafdruk of natuurlijke depressie?

Bericht door sjaak » 15 jan 2017, 08:25

Mooi verhaal!
Ik weet hier weinig van maar ik zie wat je bedoelt.
Komt het overeen met andere sporen van die site?


Groet,

Niels


Plaats reactie