Nog twee werktuigjes.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
fietslamp
Berichten: 458
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:46
Nog twee werktuigjes.

Bericht door fietslamp » 14 nov 2015, 13:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Na de vorige determinatie van een krabber bedacht ik mij dat ik nog twee twijfelgevallen heb liggen. Het eerste stuk lijkt mij laat neolithicum. ik heb geen idee waar het voor gebruikt kan zijn. (misschien om elkaar de hersens in te slaan ;)) het komt uit de buurt van Arras in Frankrijk.Van het tweede stuk weet ik niets ik heb het ooit gehad van iemand.
Kunnen Jullie er iets mee?

Groeten Melle.



 
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door scherven » 14 nov 2015, 13:26


Hallo melle, een leuk fragment van een geslepen bijltje. Kan er zo geen ouderdom bij zetten. Vroege Bronstijd kan. Elkaar de hersenen in tikken kan overal mee toch ook met woorden. Het andere voorwerp lijkt eigenlijk nergens op.
Groet Ben


0000000000

fietslamp
Berichten: 458
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:46
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door fietslamp » 14 nov 2015, 13:28

Leuk! :)
Het is van steen niet van brons. Kan het dan wel vroege bronstijd zijn?
Dank voor het bericht Ben.:)

[Bewerkt door fietslamp op 14-11-2015 om 13:29 NL]



Gebruikersavatar
Martijnfossielenjager
Berichten: 834
Lid geworden op: 04 mar 2015, 16:29
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door Martijnfossielenjager » 14 nov 2015, 13:31

Wat een gaaf ding!


Martijn

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door scherven » 14 nov 2015, 14:49


Hoi, in de Bronstijd waren er meer vuurstenen werktuigen dan brons gegoten werktuigen, voornamelijk bijlen Vaak in een gemeenschap of ruilhandel.
gr.Ben


0000000000

Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door Schouwenburg » 14 nov 2015, 17:03

Het tweede stuk is denk ik niet door mensen gemaakt. In de Bronstijd was brons extreem duur. De bijltjes werden zelfs, inclusief lasnaad, van steen nagemaakt. Als ik me goed herinner ligt er zelfs één in het museum in Assen.


Charlie

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door PachyWhatnotOdon » 15 nov 2015, 01:35

Het is allemaal al gezegd, maar het eerste stuk is een leuk klein bijlfragment. Bijlen zullen doorgaans vooral gebruikt zijn voor houtbewerking en het kappen van bomen, maar kunnen ook als statussymbool door het leven zijn gegaan (is bij veel etnografisch bekende culturen bijvoorbeeld het geval), omdat het vervaardigen van zo'n bijl een behoorlijke inspanning vergt (je moet namelijk niet alleen de ruwe vorm vervaardigen, maar vervolgens ook nog eindeloos slijpen). Dat een bijl een statusobject was kun je ook zien aan het nabootsen van bronzen bijlen in de bronstijd. Bronzen bijlen zijn relatief zeldzaam, dus zullen de meeste bijleigenaren het (nog) met een stenen exemplaar hebben moeten doen. Omdat echter ook stenen bijlen een statuswaarde hadden konden zij over noemenswaardige afstanden verhandeld worden, of van materiaal gemaakt worden dat niet in de nabije omgeving voor handen was. In dit geval bijvoorbeeld uit een groene steensoort, en niet uit vuursteen. Groen is het symbool voor vruchtbaarheid (net als de langgerekte vorm van de bijl zelf), en groene steen is interessant genoeg om die reden ook in andere culturen (Indiaans Amerika, Papoea Nieuw Guinee) een veelgebruikt materiaal om bijlen van te vervaardigen.

Wat datering betreft zullen dergelijke bijlen vanaf het Neolithicum tot aan het veelvuldig beschikbaar komen van metaal in gebruik zijn geweest...

Ook al gezegd is dat het tweede stuk geen artefact lijkt te zijn.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

fietslamp
Berichten: 458
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:46
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door fietslamp » 15 nov 2015, 13:03

Bedankt! Weer wat geleerd.Leuk dat er nog een verhaal aan zit. :)



JohnnyBGoode
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 apr 2015, 18:34
Antw: Nog twee werktuigjes.

Bericht door JohnnyBGoode » 15 nov 2015, 16:05

Kan het niet ook uit het Mesolithicum zijn?


Met vriendelijke groet,

Miguel


Plaats reactie