Carboonspons?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
jerdin007
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:01
Antw: Antw: Carboonspons?

Bericht door jerdin007 » 27 apr 2016, 23:24

Spongebob schreef:

Ik hoop dat de (overigens prachtige) sponzen die in de bovenstaande link gepresenteerd worden goed bestudeerd zijn op het (in dit geval passende) skelet. Heeft iemand de beschikking over nadere beschrijvingen van deze 'wolfspoten'? Ik zou er graag meer over weten (jelle ook, denk ik ;) Leuke puzzel!
De publicatie van Vandercammen (1950) Contribution à l'étude des spongiaires heteractinellides heb ik niet gevonden.
De link hierboven komt van enkele (ex-)leden van de CPMB, de Cercle de Minéralogie et Paléontologie de Belgique. Misschien weet iemand hoe Spongebob met deze mensen in contact kan komen?

Groeten

Jeroen



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Carboonspons?

Bericht door Spongebob » 28 jan 2021, 19:01

jerdin007 schreef: 27 apr 2016, 23:24 De publicatie van Vandercammen (1950) Contribution à l'étude des spongiaires heteractinellides heb ik niet gevonden.
https://core.ac.uk/download/pdf/45442923.pdf


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Asteractinella

Bericht door Spongebob » 06 feb 2021, 12:51

5 jaar geleden deed Professor Jelle Reumer de oproep m.b.t. tot een raadselachtig fossiel in de stoep van een Utrechts pand. Het materiaal waarin het fossiel zich bevond/bevindt is onmiskenbaar arduin, oftewel Belgische 'hardsteen', dat veelvuldig gebruikt wordt als bouwmateriaal voor o.m. stoepen, trottoirbanden en vensterbanken. Dankzij Anthonie en Jeroen kwam daarbij de naam Asteractinella naar voren. De donkerkleurige vlek bleek een Carbonische spons te zijn en mijn interesse was gewekt.
Na publicatie in het dagblad Trouw en het boekje 'Kijk waar je loopt!' (2017) werden her en der in diverse steden meer exemplaren van deze spons aangetroffen. In gedachten ging ik in nachtelijke uren met een moker op stap om zo'n prachtige spons te bemachtigen :mrgreen:
Twee weken geleden klikte ik op de website van Marktplaats, waar ik af en toe overbodige spullen probeer te slijten en omdat ik daar ook wel eens bij de afdeling 'fossielen' voorbijkom, staan er in het openingsscherm dankzij de cookies automatisch ook plaatjes van aangeboden fossielen. De foto van de 'wolfspoot' van Professor Reumer staat voor altijd op mijn netvlies en daardoor zag ik meteen dat er op dat moment een dergelijk exemplaar werd aangeboden. :shock:
Hoewel ik niet houd van het kopen van fossielen, leek het me een uitgelezen kans om er eentje te verwerven. Bezoek aan de immense groeve bij Soignies zou een veelvoud aan kosten met zich meebrengen en dan nog zou het de vraag zijn of ikzelf überhaupt aldaar zou mogen zoeken naar zo'n spons.

Om een lang verhaal kort te maken: ik mocht het fossiel overnemen voor 25 euri plus verzendkosten en ik ben er als sponzenliefhebber erg blij mee.
Zoals te zien is de hardsteen gezaagd. Zowel aan de voor- als achterkant is een doorsnede van de trechter/waaier te zien. Met enige vergroting ook de bijzondere stervormige, niet verbonden, skeletelementen waar deze bijzondere sponssoort uit bestaat.
Het fossiel zat in een vensterbank en het was mijn geluk dat degenen bij wie deze vensterbank geplaatst zou worden, een zwarte vlek daarin niet konden waarderen. Het gedeelte met de spons is gezaagd tot een tegel (24,5 x 22) en de natuursteenbewerker heeft van deze tegel, na enige tijd zelf in bezit gehad en bewonderd te hebben, uiteindelijk afstand gedaan via Marktplaats. Grappig was dat tijdens het wachten op aankomst van het postpakket, vorige week ook de tweede druk van het boekje van Reumer werd bezorgd als jubileumsgeschenk van de Nederlandse Geologische Vereniging ter ere van het 75-jarig bestaan. De nieuwe, herziene druk heet 'Stadsfossielen' en er zijn een aantal Asteractinella's uit Belgische en Nederlandse steden in afgebeeld. Velen van jullie zullen het boekje ook gekregen hebben, neem ik aan.
Bijlagen
Detail van een lob.JPG
Asteractinella achterkant met maatstreep.JPG
Asteractinella met maatstreep.JPG


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1394
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 266 times
Been thanked: 353 times
Re: Carboonspons?

Bericht door Carboon » 07 feb 2021, 20:35

Fraai exemplaar, Tom. Hoe dik is die tegel? Er zit een aardig verschil in grootte tussen de doorsnedes op de voor en achterkant.


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Carboonspons?

Bericht door Spongebob » 09 feb 2021, 19:31

De tegel is precies 2 cm dik.
Je hebt wel gelijk. Het verloop is dusdanig dat het lijkt alsof het twee verschillende exemplaren zijn.


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie