Carboonspons?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Jelle Reumer
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2016, 22:04
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Carboonspons?

Bericht door Jelle Reumer » 26 apr 2016, 22:13

Afbeelding

Dit fossiel zit in Utrecht in een stoep in de binnenstad, ongetwijfeld Carbonische kolenkalk (uit België?). Het lijkt mij een spons. Herkent iemand het? Is er een naam aan te geven?


Jelle Reumer
Universiteit Utrecht

 
Gebruikersavatar
M. Stolk
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:44
Antw: Carboonspons?

Bericht door M. Stolk » 27 apr 2016, 12:02

Een Crinoide, zeelelie uit het carboon? Net doorsneden waar de steel overgaat in de bloem. Zie plaatje van een fossiele zeelelie op de wikipagina onderaan.


Met vriendelijke groet,
Mark

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1403
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 283 times
Been thanked: 360 times
Antw: Carboonspons?

Bericht door Carboon » 27 apr 2016, 15:40

Afbeelding
M. Stolk schreef:
Een Crinoide, zeelelie uit het carboon? Net doorsneden waar de steel overgaat in de bloem. Zie plaatje van een fossiele zeelelie op de wikipagina onderaan.
Crinoïden hebben doorgaans een vijfvoudige symmetrie (zie bijgevoegde afbeelding). Geen idee wat het fossiel uit Utrecht moet voorstellen, maar ik zie nergens tekenen van de vijfvoudige symmetrie, waardoor je zeelelie waarschijnlijk wel kan uitsluiten. Toch?


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
M. Stolk
Berichten: 76
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:44
Antw: Carboonspons?

Bericht door M. Stolk » 27 apr 2016, 17:09

Afbeelding

Dat is een valide punt. Als ik goed kijk zie ik 7 duidelijke uitstulpsels en 2 kleine uitstulpingen. Je zou je voor kunnen stellen dat als de lelie net iets tangentieel is aangesneden in het steenblok dat je een armpje mist. Maar ik ben verder geen kenner, dus sta geheel open voor een ander idee..


Met vriendelijke groet,
Mark

Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Antw: Carboonspons?

Bericht door Anthonie » 27 apr 2016, 18:19

Beste Prof. Reumer,

Het gaat hier inderdaad uit een spons uit het Onder-Carboon (Kolenkalk).
meerbepaald om een zogenaamde "Pas de Loup" Een wolvenpoot, zoals ze lokaal in de streek rond Doornik (Tournai worden genoemd.
Een gekend geslacht uit het Tournaisiaan is bijvoorbeeld: Asteractinella sp.

Hopelijk heb ik u hiermee wat kunnen helpen

Groeten

Anthonie


* Scientia et Miratio *

Gebruikersavatar
jerdin007
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:01
Antw: Carboonspons?

Bericht door jerdin007 » 27 apr 2016, 19:33

Even googlen op Asteractinella leverde volgende website op met bovenaan 2 mooie afbeeldingen van een Carboonspons in situ en in doorsnede. Als ik dit zie, ga ik akkoord met Anthonie.

http://www.cmpb.net/en/tournaisienb.php

Groeten

Jeroen



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4352
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 281 times
Been thanked: 361 times
Antw: Carboonspons?

Bericht door Spongebob » 27 apr 2016, 19:58

Afbeelding
jerdin007 schreef:
Even googlen op Asteractinella leverde volgende website op met bovenaan 2 mooie afbeeldingen van een Carboonspons in situ en in doorsnede. Als ik dit zie, ga ik akkoord met Anthonie.

http://www.cmpb.net/en/tournaisienb.php

Groeten

Jeroen
Mooie doorbraak dankzij Anthonie (ikzelf bleef hangen bij Haplistion mega ),
Hij schrijft dat het een zgn. 'wolfspoot' is, maar voorzover ik het opvat, niet dat het een Asteractinella is. Asteractinella (expansa) heet zo omdat Hinde rond 1888 stervormige skeletelementen in het Visean van Schotland tegenkwam, echter nooit de vorm van de spons kon bestuderen omdat die hem niet ter beschikking stond. Hij heeft de spons dus beschreven op grond van alleen skeletelementen.

Ik hoop dat de (overigens prachtige) sponzen die in de bovenstaande link gepresenteerd worden goed bestudeerd zijn op het (in dit geval passende) skelet. Heeft iemand de beschikking over nadere beschrijvingen van deze 'wolfspoten'? Ik zou er graag meer over weten (jelle ook, denk ik ;) Leuke puzzel!

PS: Gevonden in Systema Porifera : https://books.google.nl/books?id=tS_SBw ... sa&f=false met afbeelding van een Tournaisiaan exemplaar. Ik ben overtuigd :D


[Bewerkt door Spongebob op 27-04-2016 om 21:27 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Jelle Reumer
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2016, 22:04
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Carboonspons?

Bericht door Jelle Reumer » 27 apr 2016, 21:41

Beste Anthonie, dat is prachtig! Veel dank voor deze tip. Ik geloof dat het echt een mooi fossiel is; ik zal het opnemen in een boekje waaraan ik momenteel werk, over stadsfossielen. Ook de anderen dank voor het meedenken.
Vr Gr Jelle Reumer


Jelle Reumer
Universiteit Utrecht

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Carboonspons?

Bericht door Frederik » 27 apr 2016, 21:55

Knappe waarneming! Lijkt me zeer op z'n plaats in een overzicht van stadsfossielen.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 830
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Antw: Carboonspons?

Bericht door Hidde » 27 apr 2016, 22:29

Afbeelding

Gister avond/nacht reisde ik met een groep vrienden naar Utrecht om daar de verjaardag van onze koning goed te vieren.
Tijdens de wandeling door Hoog Catharijne kwam ik dit mooie exemplaar tegen in de vloer.
Ik had al wel eens gehoord dat er enkele in het marmer daar konden zitten maar niet verwacht zo'n duidelijke doorsnede te treffen.
Toen ik er op ging letten waren er zeer veel fossielen te vinden, dus deze stadsfossielen zullen op het forum ongetwijfeld al wel bekend zijn. Toch sprak dit topic mij aan en wilde ik de foto met jullie delen.

[Bewerkt door Hidde op 27-04-2016 om 21:31 NL]


Marine mammals, dolphinately awesome


Plaats reactie