koot mammoet ? Nu gedetermineerd als zijnde knieschijf beer

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Antw: koot mammoet ?

Bericht door Schouwenburg » 30 mei 2016, 07:12

Een sesambeentje heeft vaak ook twee vlakjes. Ik heb de foto's vergeleken met de patella van een grottenbeer en die van een subfossiele mogelijk zwarte beer. Beiden hebben geen "scherpe" rand. Er is nog een kleine kans dat hij van een leeus is, maar daarvoor moet ik hem in handen hebben.


Charlie

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: koot mammoet ?

Bericht door sjaak » 30 mei 2016, 10:32

Dat zou mijn "sesambeentje" dus ook naar roofdier kunnen doen veranderen. Ik zal daar eens foto's van plaatsen.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: koot mammoet ?

Bericht door Optimo » 30 mei 2016, 11:46

Hmm , zoals jullie merken volg ik de discussie nu nog een beetje vanaf de zijlijn .
het geheel geeft een leuke wending ,aan wat de uit eindelijke determinatie dan ook moge zijn ,ik vind het nu al verrassend,
ook voor jou ,schept het andere kijk op je sesam beentje Niels ,leuk ,zo blijf je bezig!
Charlie je denkt ,aan een ( mogelijk) vrij groot roofdier . zijn er nog speciale kenmerken ,aan zo'n soort botje ,ik bedoel iets wat op foto's misschien niet goed te zien is ,of niet duidelijk overkomt?
ik heb ook al hier en daar gezocht ,wel een aantal mogelijke voorbeelden gezien ,maar blijft een maar,ik ga ook maar eens op een Engelse site spitten.
ook moet ik in mijn eigen archief nog maar eens kijken ,afgelopen jaar in Engeland in een museum Lyme Regis ook nog een flink aantal foto's geschoten van een grottenbeer ,ook detail ,zal eens kijken wat ik daar mee kan !
Charlie is er in de toekomst misschien een keer een afspraak te maken?
zelf heb ik het momenteel vrij druk ,plus dat ik eerst eens een aantal stukken ,roofdier en mogelijk roofdier ,en nog het een en ander ,op en uit moet zoeken .
moet de boel nog maar weer eens goed inventariseren :-) loop wat achter.!!!!

gr

Huug




Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Antw: koot mammoet ?

Bericht door Schouwenburg » 30 mei 2016, 14:27

Er staat een wachtrij. Ik ben afgelopen maand voornamelijk met Historyland en mijn vader bezig geweest. De hobby schiet er bij in. Komende twee weken ben ik nog grotendeels bezet, daarna ga ik weer verder met bezoeken en ontvangen. Ik denk dat ik mijn database behoorlijk kan uitbreiden.


Charlie

Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: koot mammoet ?

Bericht door Optimo » 30 mei 2016, 15:34

okee, Charlie ik leesdat je het erg druk hebt,
natuurlijk gaan belangrijke dingen of situaties voor.
heel begrijpelijk , geeft mij.ook de tijd om mijn roofdier spul verder uit te sorteren.
en wellicht op een later tijtstip ontstaat er wat ruimte op je to do lijst.

gr

Huug



Gebruikersavatar
andersschinkel
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:54
Antw: koot mammoet ?

Bericht door andersschinkel » 30 mei 2016, 20:18

Afbeelding

Interessante discussie! Ik heb alleen afbeeldingen tot mijn beschikking, maar op basis van de tekeningen in Pales en Lambert ben ik er nog niet overtuigd dat het om een knieschijf van een beer gaat. (Zie plaatje, beer in het midden.)

Het articulatievlak op het ding dat René gevonden heeft ziet er min of meer zadelvormig uit en aan de lange zijden buigt het een heel eind om de rand heen op een manier waarop dat bij de hier afgebeelde knieschijven niet het geval lijkt te zijn. Daar lijkt het articulatievlak naar beide kanten wat meer schuin of zelfs enigszins hol af te lopen. Ook de algehele vorm lijkt gewoon iets anders te zijn.

Nou ja, ik breng maar wat in :-)

Groet, Anders



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: koot mammoet ?

Bericht door sjaak » 30 mei 2016, 20:30

Mooie plaat. Dat bevestigt mijn twijfel; die rand in het midden die op de tekening goed te zien is maar op deze (en mijn vondst) ontbreekt, en inderdaad zadelvormig is.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: koot mammoet ?

Bericht door Optimo » 30 mei 2016, 22:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo hier wat aanvullende foto's en ook nieuwe foto's .
de eerste heb ik van een skelet wat in het museum in Lyme Regis staat ,helaas niet al te scherp,ik moest de foto's van een afstand nemen :-(
foto 6 t/m 8 komen uit het boek,,, der holenbar, van, Gernot Rabeder , Doris Nagel en Martina Pacher
de acht daar op volgende zijn opnieuw ge maakt ,er is wel een soort scherpe lijn te zien ,maar deze ligt uit het midden ,op de platen die anders inzond lopen deze meer in het midden,
het stuk laat zich wat moeilijk fotograferen op de eerste twee nieuwe foto's is hoop ik te zien dat het bot aan de rechter kant hol loopt dan even na het midden bol om vervolgens aan de linkerkant met een klein afgeschuind stukje te eindigen,daar voel je een soort van kammetje, rand ,of richel ,het is maar hoe je het noemt
misschien scheppen deze beelden wat meer duidelijkheid . :-)
eens kijken welke kant het op gaat .

Gr

Huug



Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Antw: koot mammoet ?

Bericht door Schouwenburg » 31 mei 2016, 06:35

We moeten gewoon vergelijken.


Charlie

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: koot mammoet ?

Bericht door sjaak » 31 mei 2016, 21:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor wat het waard is hierbij mijn botje.


Groet,

Niels


Plaats reactie