Verzoek tot determinatie 4 Curfs tanden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
Verzoek tot determinatie 4 Curfs tanden

Bericht door Wilson McPhee » 15 feb 2017, 21:25

Afbeelding

Beste forumleden,

Op de foto staan vier tanden die in de groeve Curfs zijn aangetroffen. Tand 1 (van links naar rechts) is sterk verspoeld. Er zijn geen snijranden (?meer) waarneembaar. Tand 2 heeft rechts een snijrand en is links bol.. Tand 3 heeft links en rechts nabij de spits een verscherping van de kroon. Tand 4 ontwikkelt, zowel links als rechts, een snijrand op 3/4 van kroon, richting de spits. Wie kan één of meerdere tanden determineren? Bij voorbaat mijn dank.


Wilson

 
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 20:04
Antw: Verzoek tot determinatie 4 Curfs tanden

Bericht door Dirk » 17 feb 2017, 08:28

Het lijken mij alle 4 mosasaurus tanden, waarbij de 2 rechts een betere bewaartoestand kennen dan de 2 linker tanden.
Er zijn meerdere soorten benoemd, waarvan de M. Hoffmanni de bekendste is; ik durf daaraan de vingers niet te branden, maar misschien kan (John Jagt van) het Natuurhistorisch museum te Maastricht je verder helpen.
Mocht je er ooit vanaf willen, ik houd mij aanbevolen!
Groeten,
Dirk



Gebruikersavatar
Jurassic Lars
Berichten: 453
Lid geworden op: 17 jan 2012, 19:05
Been thanked: 2 times
Antw: Verzoek tot determinatie 4 Curfs tanden

Bericht door Jurassic Lars » 17 feb 2017, 16:55

Beste Wilson,

Dat zijn 4 mooie tanden. Over de eerste 2 tanden durf ik niks te zeggen. Ze zijn nogal afgerold en zijn daarom lastig op naam te brengen.
De 3e tand doet me denken aan een pterygoid tandje (verhemelte kaak, maar van welke soort kan ik vanaf deze foto niet zien).
De laatste tand is nogal lang en smal en enigzins gebogen. Dit wijst in de richting van Plioplatecarpus marshi. Dit was een middelgrote mosasaurus (ongeveer 6 of 7 meter) die voornamelijk jaagde op vis, vandaar dat zijn tanden ook lang en puntig zijn, wat ideaal is voor het grijpen van snelle prooien.

Het determineren van mosasaurus tanden is niet gemakkelijk dus ik ben niet zeker. Zoals Dirk al zei: mail ze aan John Jagt (natuurhistorisch museum Maastricht) als je het zeker wilt weten.

Groeten
Lars

[Bewerkt door Jurassic Lars op 17-02-2017 om 16:59 NL]


MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Antw: Verzoek tot determinatie 4 Curfs tanden

Bericht door Caveman » 18 feb 2017, 20:01

Ik denk bij de derde ook aan Plioplatecarpus marshi, maar er zijn op dit forum enkele mensen, die je vast meer kunnen en zullen gaan vertellen.


To share or not to share, that's the question!

Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
Antw: Verzoek tot determinatie 4 Curfs tanden

Bericht door Wilson McPhee » 22 feb 2017, 14:06

Mijn dank voor uw antwoorden


Wilson

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Verzoek tot determinatie 4 Curfs tanden

Bericht door PachyWhatnotOdon » 20 apr 2021, 16:36

Hoi @Wilson McPhee,

Is hier ooit nog antwoord op gekomen? Ben wel benieuwd naar de identificatie...

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie