Fossielen van zolder 2

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Frans Hendrix
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 mar 2017, 10:28
Fossielen van zolder 2

Bericht door Frans Hendrix » 30 mar 2019, 14:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een beetje deel 2 van mijn eerdere post¹.
De data die ik daar van terug kreeg vond ik al heel mooi. Hopelijk kunnen julie mijn nog verder helpen.
Wederom weet ik niks over de vindplaats of ouderdom
Deze keer nummer ik de objecten even
Nr. Foto
1. 1
2. 2/5
3. 6/9
4. 10/14
5. 15/17
6. 18/19
7. 20/22
8. 23/24
9. 25

1. https://www.fossiel.net/forums/viewtopi ... 5688&site=



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Fossielen van zolder 2

Bericht door PachyWhatnotOdon » 01 apr 2019, 11:31

Hoi Frans,

Ik zal eens een poging wagen:

1. Lijkt mij het afgietsel/de vulling van een schelp, waarvan zelf nog een restje op de rechterzijde zit. Afgaande op de vorm en afgesleten textuur op het nog aanwezige deel van de schelp gok ik op Trigonia sp.
2. Ook iets van schelpenresten... Misschien oesterachtige, maar verder moeilijk te determineren.
3. Ook weer een schelp, maar zonder context lastig te plaatsen.
4. Volgens mij een fulguriet, bliksembuis, of versteende bliksem. Dit ontstaat wanneer de bliksem in de grond inslaat en plaatselijk de bodem doet samensmelten.
5. Ijzerslak, het restproduct van ijzersmelten.
6. Fossiel hoornkoraal bekend als Rugosa of Tetracorallia uit de periode van het midden-Ordovicium tot aan het laat-Perm (ca. 465-255 mjo).
7. Moeilijk te zien, maar zou een vulkaanbom kunnen zijn, afgaande op de ronde, maar onregelmatige vorm die wat versmeld lijk te zijn ook.
8. Fossiel bot, maar zonder verdere context niet thuis te brengen.
9. Schelp, mogelijk ook weer iets van Trigonia sp., afgaande op het geribde oppervlak.

Ongetwijfeld zal iemand anders betere determinatie kunnen verzorgen. Maar misschien heb je hier wat aan.

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: Fossielen van zolder 2

Bericht door Everhardus » 01 apr 2019, 15:02

De eerste serie vondsten doen mij denken aan hetgeen op het strand bij Cap Blanc Nez te vinden is. Foto 10-14 lijkt mij Markasiet, heel algemeen bij CBN...



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Antw: Fossielen van zolder 2

Bericht door Spongebob » 01 apr 2019, 22:26

Everhardus schreef:
De eerste serie vondsten doen mij denken aan hetgeen op het strand bij Cap Blanc Nez te vinden is. Foto 10-14 lijkt mij Markasiet, heel algemeen bij CBN...
Ben ik mee eens; i.e.g. géén fulguriet/bliksembuis.

1. is niet te determineren van zo'n slechte foto.
Lijkt een vondst van CBN
2/5. Ik denk ook van CBN: Inoceramus.
10/14 Markasiet
15/17 Exanthesis in markasiet omgezette spons van CBN
18/19 enkelkoraaltje
20/22 koraal Cunnolites of Cyclolites volgens mij.
23 e.v. geen idee


[Bewerkt door Spongebob op 02-04-2019 om 20:19 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Fossielen van zolder 2

Bericht door PachyWhatnotOdon » 07 apr 2019, 16:28

Everhardus schreef:
De eerste serie vondsten doen mij denken aan hetgeen op het strand bij Cap Blanc Nez te vinden is. Foto 10-14 lijkt mij Markasiet, heel algemeen bij CBN...
Komt markasiet dan ook in staafvorm voor? Ik dacht namelijk dat markasiet vooral een ongeordende variant van pyriet was, en daarmee nog steeds wel een kristallijne structuur heeft - tenzij het mineraal een fossiel geheel vervangen heeft (en eventueel afbraak daarna deels heeft ingezet om nog onregelmatiger vormen op te leveren). Uitgaande daarvan, en niet inziende wat voor fossiel het hier dan oorspronkelijk zou moeten betreffen, zou ik dus juist niet aan markasiet denken. Als je kijkt naar sites als Lyme Regis, Vaches Noires en Holzmaden hebben pyriet-/markasiet-kristallen daar bepaald geen buis-/staafvormige structuur, laat staan met radiale binnenstructuur (zij het dat deze hier niet goed zichtbaar is). In CBN wel?

Ik herinner me als kind in de Engelse kalk van Sussex ook wel eens zo'n buis gevonden te hebben, waarbij de radiale structuur aan de binnenkant duidelijk zichtbaar was. Heb ik hier nog steeds liggen. In de buurt vond ik destijds ook andere structuren die wel duidelijk fulguriet waren. Mij is destijds uitgelegd dat al deze structuren "versteende" bliksem waren. Het gebubbelde oppervlak vond ik daarbij ook aannemelijk als iets wat onder hoge temperatuur kan ontstaan. Maar misschien heb ik het mis - in welk geval ik hier ook weer wat van kan leren ;)

Foto's 15-17 zou inderdaad een ferriethoudende erts kunnen zijn. Hier heb ik zelf ook al aan gedacht. Alleen doen de vlakke golvende structuren in dit stuk me ook weer denken aan iets dat vloeibaar geweest is, zoals bijvoorbeeld ijzerslak. Naar mij idee is ook hier de structuur te onregelmatig voor markasiet.

Tot slot wat betreft de opmerking dat veel van het materiaal in foto's 1-9 aan CBN doet denken: ikzelf heb CBN nog nooit bezocht, maar heb wel ook dat dit me aan vondsten (en matrix) uit Vaches Noires, Lyme Regis en Isle of Wight doet denken. Daarmee kom je dus chronologisch al heel breed uit, want dan kunnen de vondsten tijdelijk niet verder teruggebracht worden dan Jura en/of Krijt.

[Bewerkt door amelchers op 07-04-2019 om 15:31 NL]


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

wdh2880
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 jun 2016, 10:48
Locatie: Bornem, België
Has thanked: 257 times
Been thanked: 10 times
Antw: Fossielen van zolder 2

Bericht door wdh2880 » 14 apr 2019, 18:26

Zo'n markasiet in die vorm heb ik zelf ook nog gevonden op CBN, komt daar inderdaad heel veel voor.

Wim




Plaats reactie