steen uit de Eifel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gvanvoorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2019, 21:13
steen uit de Eifel

Bericht door Gvanvoorst » 04 apr 2019, 14:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond deze steen na het uitbreken van een muur in onze duitse boerderij (vlak bij Manderscheid / Daun) ik denk dat er wel wat fossiel inzit... wie helpt mij? ik ben absolute leek die een leuke steen vond...

BVD en vr.groet Gijsbert



 
suffeleersT
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2015, 08:54
Antw: steen uit de Eifel

Bericht door suffeleersT » 04 apr 2019, 16:09

Leuke vondst.

De trilostaarten (pygidium) lijken sterk op Digonus.
Maar ben nog steeds geen prof erin.
Voor de rest kan ik je niet helpen.



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: steen uit de Eifel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 07 apr 2019, 16:48

SuffeleersT schreef:
Leuke vondst.

De trilostaarten (pygidium) lijken sterk op Digonus.
Maar ben nog steeds geen prof erin.
Voor de rest kan ik je niet helpen.
Hallo Gijsbert,

Welkom op dit forum!

Om het antwoord van Tim wat te verduidelijken zitten er inderdaad fossielen in deze steen. Zo heb je zelf al de schelp ontdekt (ik laat het aan een kenner van schelpen en de regio om deze op soort terug te brengen; dat moet volgens mij wel mogelijk zijn). De rest lijken op staarten van trilobieten, de zogenaamde pygida (hier met thorax-fragmenten). Wat soort betreft moet je mij niet vragen, maar het zijn wel zeker leuke vondsten: ik hoop zelf ook ooit eens trilobieten te kunnen vinden, maar heb er vooralsnog geen gevonden. Wat betreft ouderdom mag je denken aan iets tussen de 420-360 miljoen jaar, oftewel het Devoon: https://www.fossiel.net/sites/fossil_si ... 2&fotonr=1

Groeten,
Alexander.