flink stuk slagtand M/M

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
flink stuk slagtand M/M

Bericht door Optimo » 25 apr 2019, 23:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier een flink stuk slagtand ,dat wil zeggen ,als er naar de mogelijke totale omvang gekeken wordt .
qua grootte zal dat 20 tot 25 cm doorsnede geweest zijn,dus fors .
wat dan de lengte geweest zal zijn :-(????
er is goed te zien dat de stoottand, als een tak gekraakt,
met geweld van de zuig installatie (gebroken )is .
de gerafelde zijde is nog zacht en als vers hout!
zal een flink dier geweest zijn om twee zulke vermoedelijk zware stoottanden mee te dragen .
vondst omg zmtr

gr

Huug



 
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: flink stuk slagtand M/M

Bericht door PachyWhatnotOdon » 29 apr 2019, 00:58

Hoi Huug,

Ik vraag me af of er misschien niet zoiets als een formule bestaat om de totale lengte van een slagtand tot de stootpunt te bepalen vanuit een fragment, bijvoorbeeld door de grootste diameter met de kleinste diameter te vergelijken en dan dus het verval van grootte tot aan de (ontbrekende) stootpunt te berekenen.

Ik kan me namelijk van mijn archeologiestudie nog wel herinneren dat we die diameter van de opening van een aardewerken pot moesten berekenen door de ronding van een randfragment langs voor getekende cirkels te leggen en te zien welke ronding het beste paste.


Als je dit voor beide einden van een slagtandfragment zou doen zou je misschien een vervalgraad kunnen vaststellen...

Goed, weer genoeg gespeculeerd :)

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie