Verkiezelde ammonietopvulling WWW

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times
Verkiezelde ammonietopvulling WWW

Bericht door Spongebob » 01 mei 2019, 19:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Graag zou ik jullie expertise willen inroepen voor de eventuele determinatie van deze ammoniet; gevonden door een vriend van mij in het oostelijk grind van het zgn. WWW-gebied. Het exemplaar is volledig verkiezeld en het kan zijn dat het alleen de binnenopvulling betreft. De weinig nog aanwezige matrix is ook verkiezeld en bevat nog diverse glauconietkorreltjes.
Het zal niet meevallen hier een naam op te plakken, vrees ik, maar misschien kan iemand helpen.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

Everhardus
Antw: Verkiezelde ammonietopvulling WWW

Bericht door Everhardus » 02 mei 2019, 00:54

Voor een determinatie denk ik dat er meer info nodig over de vindplaats. Hetgeen je beschrijft ben ik amper mee bekend. Verder zou het helpen als ammoniet geprepareerd zou zijn. Op basis van de foto’s lijkt me de bewaring, deels best goed. Zou de moeite kunnen zijn en wellicht determinatie ook weer wat makkelijker maken....groet, Marcel

marcelwissink
Has thanked: 62 times
Been thanked: 8 times

Bericht door marcelwissink » 02 mei 2019, 15:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erg mooie vondst! Ik kan je geen determinatie geven, maar wel de eerste indruk toen ik de foto's zag: het "lijkt op" een Liparoceras.
Deze soort heeft een dubbele rij doorns op de flank van de ammoniet, maar dat kan ik op de foto's niet goed herkennen. Daarbij is de rij het dichtst bij de venter vaak afgesleten.

Als voorbeeld een exemplaar van 6 cm, met behoorlijk afgesleten doorns. Alles ohne Gewähr ;-)

Groet,

Marcel

[Bewerkt door marcelwissink op 02-05-2019 om 14:18 NL]

[Bewerkt door marcelwissink op 02-05-2019 om 14:25 NL]

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 02 mei 2019, 22:08

Bedankt voor de hulp!
De ammoniet is volledig omgezet in chalcedoon; zelfs doorschijnend. De ammoniet is, op het venter na, optimaal geprepareerd. De andere zijde is niet geprepareerd en nauwelijks te herkennen als ammoniet.

Liparoceras heeft 2 rijen stekels. Het lijkt me dat bij dit exemplaar slechts 1 rij stekels aanwezig is geweest.
Het is een zwerfsteentje uit het WWW-gebied (oostelijk grind), waarschijnlijk uit het Cenomaan of Campaan. Oorspronkelijk herkomstgebied onbekend (Oostzeegebied? Polen?)

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie