Mesheft (niet de schelp) op de Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
casthebestctb
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2012, 20:55
Been thanked: 4 times
Mesheft (niet de schelp) op de Kaloot

Bericht door casthebestctb » 20 mei 2019, 20:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allen, ik kijk al een tijdje op deze website en het forum maar dit is de eerste keer dat ik een bericht plaats.

Vandaag ben ik op de Kaloot geweest en heb ook wat mooie tanden kunnen vinden maar richting het eind van het struinen kwam ik dit tegen. In eerste instantie dacht ik dat het een scheermes schelp was maar al snel zag ik dat het toch echt iets anders was. Na enig denken ben ik tot de conclusie gekomen dat het een mesheft is.

Ik ben erg benieuwd of hier een leeftijd aan te verbinden is. Het lijkt van hout (ook al is het vrij zwaar). Erg opvallend zijn de decoraties aan de dikkere zijde van het heft, hier is een duidelijk patroon in te zien. Ik denk dat het handgemaakt is vanwege de niet perfect geplaatste decoraties en omdat beide helften niet exact dezelfde vorm hebben.

Dit is natuurlijk geen fossiel maar ik hoop dat iemand misschien wat meer hier over weet of mij anders in een richting kan sturen om meer te weten te kunnen komen over dit object.

Mvg, Cas



 
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Antw: Mesheft (niet de schelp) op de Kaloot

Bericht door Smaug » 21 mei 2019, 09:54

Dat ziet er inderdaad uit als een benen/geweien mesheft. Gezien de twee helften en de gaten voor de pinnen lijkt het mij jonger dan 1000 CE. Als je echt meer wilt weten, ga er dan eens mee naar het RMO in Leiden.


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Gebruikersavatar
casthebestctb
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2012, 20:55
Been thanked: 4 times
Antw: Mesheft (niet de schelp) op de Kaloot

Bericht door casthebestctb » 21 mei 2019, 23:32

Bedankt voor het antwoord, ik zal eens contact met ze opnemen om te kijken of ze meer weten.





Plaats reactie