Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door Dino15 » 21 jun 2019, 17:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, dit is toch wel mijn favoriete schelpen soort van het Nederlandse pleistocene strand materiaal, de korfmossel (corbicula fluminalis s.l.) wat deze soort zo interessant maakt is dat het een zoetwater soort is die je in een zilt water milieu vind. Dit is een teken dat in het midden pleistoceen Nederland een vrij warm klimaat was (verbeter me als ik het fout heb.) met veel rivieren, en die rivieren bereikten tot in de zee waar we nu de schelpen van deze zoetwater mollusken van vinden op het strand. Tenzij ik het helemaal fout heb dan verbeter me even! Tegenwoordig leeft deze soort in onze zoetwater milieus als corbicula fluminae, een exoot uit Azië vandaar de engelse naam asian clam. Ik ben ze trouwens vorig jaar voor het eerst tegen gekomen op de maasvlakte.

De schelpen in de afbeeldingen zijn allen corbicula fluminalis s.l. En komen van de volgende vindplaatsen.

De eerste 8 foto's komen van de maasvlakte 2. (4 kleppen.)

De laatste 2 foto's komen van het zwin. (1 klep.)

Ik hoop dat jullie het een interessant topic vinden en de fossiele schelpen mooi.

Mvg.

Nick.

Ps. Bij de citaat van de auteur in de titel moet bij muller twee puntjes op de U.



[Bewerkt door Dino15 op 21-06-2019 om 18:02 NL]


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door FossilDude » 21 jun 2019, 17:48

Dit is inderdaad een interessante soort, met een interessant verhaal. Er is ooit ook een wetenschappelijk artikel over geschreven: Meijer & Preece (2000), Geologie en Mijnbouw / Netherlands Journal of Geosciences 79 (2/3): 241-255 waarin het e.e.a. wordt uitgelegd. Het artikel is gratis te downloaden.

Wellicht zijn jouw exemplaren ook geschikt voor het determinatiesysteem? Deze soort staat nog niet in onze soortenlijsten van de Maasvlakte en Cadzand.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door Elbert » 21 jun 2019, 19:00

Hallo, als je lol hebt in dit soort fossielen, zou je de Kaloot es moeten bezoeken.
Daar kun je met een groot tij bij laagwater veel soorten vinden, met name aan de westkant, naar de havendam toe, daar zit een enorme schelpenbank.

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Antw: Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door Dino15 » 21 jun 2019, 19:24

@johan; ik heb al geprobeerd om deze vondsten op het determinatie systeem te zetten, maar elke keer als ik een bestand wil selecteren in het determinatie systeem gebeurt er niets of ik ga terug naar mijn hoofd menu van mijn telefoon. Ligt dit aan de site of aan mijn telefoon?

@bert; ik ben al een paar keer naar de kaloot geweest, en heb daar ook een hoop leuke pliocene schelpen en haaientanden gevonden. Ik ga daar eind juli waarschijnlijk weer naar toe.

[Bewerkt door Dino15 op 21-06-2019 om 18:29 NL]


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Antw: Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door Dino15 » 22 jun 2019, 17:25

@johan ik heb het wetenschappelijke artikel over de corbicula fluminalis s.l. Gelezen die je mij hebt aanbevolen, erg interessant!:)

Nick.



Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Antw: Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door Dino15 » 22 jun 2019, 19:02

Ik heb de foto's doorgestuurd naar het determinatie systeem, Johan.;) ik heb mijn telefoon uitgezet en vervolgens weer aangezet en vervolgens alle pagina's gesloten die openstonden en vervolgens heb ik weer fossiel.net geopend en nu kan ik wel weer foto's doorsturen naar het determinatie systeem. En veel plezier ermee!;)

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door FossilDude » 24 jun 2019, 11:44

Fijn dat het gelukt is! Hartelijk dank voor de toevoegingen!

vriendelijke groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Antw: Corbicula fluminalis (muller, 1774) s.l. Korfmossel/asian clam van het Nederlandse strand.

Bericht door Dino15 » 24 jun 2019, 13:30

Graag gedaan!:D


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(


Plaats reactie