Heeft er iemand een idee wat deze bruine brokjes kunnen zijn?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Heeft er iemand een idee wat deze bruine brokjes kunnen zijn?

Bericht door 8legs » 01 sep 2019, 17:12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het fijn materiaal uit Deurne zaten ook deze eigenaardige brokjes. Meestal zijn ze bruin en heel glad aan één zijde, terwijl de andere zijde uit kleine korreltjes en kristallen bestaat. Sommige zijn vrij dun en aan beide zijden glad, enkel aan de zijkant kan je zien dat ook hier kleine steentjes tussen de twee bruine lagen zitten.

Mij lijkt het dat het een fossieltje is dat op een bepaald ogenblik hol was en dat opgevuld werd door fijn materiaal dat daarna versteende. Maar de bruine laag lijkt me daarvoor te dun.

Kijk vooral ook naar de drie laatste foto's. Ik denk dat dit iets anders is, maar het heeft dezelfde bruine kleur.

[Bewerkt door 8legs op 01-09-2019 om 16:13 NL]


Herman

 
Gebruikersavatar
Stijn
Berichten: 1840
Lid geworden op: 15 sep 2006, 16:13
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Heeft er iemand een idee wat deze bruine brokjes kunnen zijn?

Bericht door Stijn » 02 sep 2019, 22:17

Interessant. Aan de onderkant zie ik precies veel kwarts en glauconietkorrels, dus brokjes die aan elkaar gekit zijn door fosfaat, en de gladde kant de binnenkant van schelpjes. Vormgewijs kunnen Glottidia (Lingula van weleer) wel, maar die zouden zelf bewaard moeten zijn, maar als dit dan weer even verrold, dan kan het perfect loskomen. Andere schelpjes ook mogelijk.
Die onderste zou ik typeren als botfragmentjes.


"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Heeft er iemand een idee wat deze bruine brokjes kunnen zijn?

Bericht door 8legs » 02 sep 2019, 23:31

Glottidia zou inderdaad kunnen. Ik vond veel stukjes van dergelijke schelpjes en die hebben dezelfde kleur.

Bedankt!


Herman


Plaats reactie