Versteende Oesterschelp??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
stroet
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 apr 2009, 14:08
Locatie: HOOGEZAND
Been thanked: 4 times
Versteende Oesterschelp??

Bericht door stroet » 20 mar 2020, 13:44

Hallo iedereen,

In de voorjaarsvakantie hebben we nog een week van het eiland Texel kunnen genieten. Tijdens een wandeling op het Noordzeestrand, spoelde deze apart uitziende steen aan. De steen doet mij vooral denken aan een versteende Oesterschelp (vuursteen). Zou dit kunnen?

In ieder geval vond ik de vondst wel bijzonder. Ik weet niet of dat ook zo is. Ben benieuwd.

Groet, Ronald
Bijlagen
DSCN1255.JPG
DSCN1257.JPG
Oester 1.JPG
Oester 1.JPG (4.88 MiB) 990 keer bekeken


RS

 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door FossilDude » 20 mar 2020, 17:45

Hoi Ronald,

Het is mij niet helemaal duidelijk, is dit een stuk vuursteen? Of een oester?

Een oester bestaande uit vuursteen lijkt mij onwaarschijnlijk.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

stroet
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 apr 2009, 14:08
Locatie: HOOGEZAND
Been thanked: 4 times
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door stroet » 20 mar 2020, 18:36

Het is in ieder geval versteend. Het leek mij op flint steen. En het doet mij denken aan bepaalde vondsten die ik ooit op Möns Klint heb gevonden. Door de uitholling aan de onderkant en de vorm van de steen dacht ik in ieder geval aan een versteende schelp.


RS

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door FossilDude » 20 mar 2020, 19:57

Laat ik mijn vraag verduidelijken: is dit object van kalk of van vuursteen/silex? Heb je er al eens een beetje zoutzuur of azijn op gedruppeld?


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

stroet
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 apr 2009, 14:08
Locatie: HOOGEZAND
Been thanked: 4 times
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door stroet » 21 mar 2020, 09:19

Hallo Johan,

Bedankt voor deze tip. Dit heb ik nog niet eerder gedaan met azijn. Dus dat vind ik wel spannend i.v.m. het wellicht beschadigen van de steen.

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Ik heb er weinig kennis van. Maar zou het misschien ook nog Belgisch hardsteen (kalksteen) kunnen zijn (vanwege de grijze, donkerblauw/zwarte kleur)? Ik heb namelijk ook nog een soortgelijke donkergrijze steen gevonden met daarin een afdruk van een zee-egel.

In de steen zie ik ook wat lichte kwarts glinsteringen? De golvingen en de onderkant van de steen doen mij in ieder geval aan de vorm van een schelp denken, maar misschien is dit wel puur toeval.

Ik zal proberen nog wat betere foto's te plaatsen. Misschien dat dat nog enigszins helpt. Bedankt voor je tip en voor je informatie.

Ronald
Bijlagen
DSCN1585.JPG
DSCN1588.JPG
DSCN1590.JPG
DSCN1584.JPG


RS

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door sjaak » 21 mar 2020, 09:49

Recente oesters kunnen al snel versteend lijken. Zijn dikke schelpen. Als ze fossiel worden, worden ze nog steviger, maar onderscheid is niet altijd duidelijk. Ze liggen veel fossiel aan de Noord Franse kust tussen Boulogne en Cap Gris Nez. Dit lijkt mij geen vuursteen.


Groet,

Niels

stroet
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 apr 2009, 14:08
Locatie: HOOGEZAND
Been thanked: 4 times
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door stroet » 21 mar 2020, 10:01

Hallo Niels, bedankt voor je reactie.

Groet, Ronald


RS

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door FossilDude » 21 mar 2020, 12:34

Dit is inderdaad geen vuursteen, maar een oester, waarschijnlijk Ostrea edulis. Dit soort blauwgrijs verkleurde, zeer dikschalige exemplaren, met dikke prismatische kalklagen tussen de lamellen zijn vaak van (?voeg)-Holocene of laat-Pleistocene ouderdom.

Overigens: een paar druppels azijn zal geen grote beschadiging veroorzaken hoor. Je zal het een beetje zien bruisen.

Maar met deze duidelijkere foto's is dat niet nodig.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

stroet
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 apr 2009, 14:08
Locatie: HOOGEZAND
Been thanked: 4 times
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door stroet » 21 mar 2020, 13:30

Hallo Johan,

Bedankt voor je duidelijke informatie! Gelukkig waren de foto's nu nog beter. Hoe kan het trouwens dat de binnenkant van de oester als het ware helemaal 'dichtgeschroeid' en keihard is en dat de buitenkant ook hard en als steen aanvoelt. Heeft dit te maken met het soort kalkproces (calcificatie??) -waardoor de kalk hard is geworden- of is er toch ook een combinatie met verstening mogelijk? Het exemplaar is in ieder geval behoorlijk hard. Ik kan niet, zoals bij een ander dikschalig oesterexemplaar bijvoorbeeld, zo een stukje van de schaal afbreken.

Fijn om te kunnen bijleren. Bedankt. Ronald.


RS

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 350 times
Re: Versteende Oesterschelp??

Bericht door Spongebob » 21 mar 2020, 14:07

FossilDude schreef: 21 mar 2020, 12:34 Maar met deze duidelijkere foto's is dat niet nodig.
Volgens mij zit je hier goed Johan.
Het lijkt me zeker wel vuursteen en dus een fossiel van een oester uit het Boven-Krijt of Danien van Denemarken/Rügen of omgeving.
Bijlagen
DSCN1585 (detail).JPG


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie