vragen stukken carboon

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
vragen stukken carboon

Bericht door Tommie » 05 apr 2020, 15:38

Hoi,

kan iemand helpen bij de volgende stukken:
Zaadstengl uitvergroot.JPG
Foto 1
IMG_2679 (3).JPG
Foto 2
IMG_2685 (2).JPG
Foto 3
IMG_2695 (2).JPG
Foto 4
IMG_2666 (2).JPG
Foto 1.
Ik kom vaker fossiele zaden tegen, maar ik heb ze nog nooit aan stengel gezien, waarschijnlijk in de groei. Kunnen ze gedetermineerd worden?

Foto 2.
Wat zijn dit? Eerst dacht ik graafgangen die weer opgevuld zijn maar er zit zo'n rand omheen. Wie weet wat dit is of waardoor dit veroorzaakt wordt.

Foto 3.
Een tak met kale takjes (of wortel?). Wat is het?

Foto 4.

Een mossel. Wie weet welke soort?

Foto 5.
Ik dacht eerst aan cyclopteris orbicularis. Maar er zijn 3 duidelijke bladeren te zien en 1 stukje in ongeveer het midden. Dus ik begon te twijfelen. Kan iemand helpen.

groetjes,

Tom



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1391
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 262 times
Been thanked: 353 times
Re: vragen stukken carboon

Bericht door Carboon » 13 apr 2020, 12:15

Hoi Tom,

Is dit allemaal afkomstig uit het Nederlands Carboon? De vindplaats en ouderdom (Westfalien A, B, C of D) vermelden helpt, omdat sommige soorten een beperkt bereik hebben. Sowieso zijn dit lastige specimens, moet ik zeggen, zeker vanaf een foto. Maar goed, hierbij mijn gedachten:

Foto 1: Doet mij denken aan Cardiocarpus sp., vergelijk met bijvoorbeeld Stockmans en Willière (1961), plaat VIII. Ik denk niet dat het hier gaat om een organische connectie tussen de zaden en de twijgjes, maar dat ze elkaar overlappen (samenspoeling).

Foto 2: Lijkt me (grotendeels) mineralogisch in oorsprong, maar het kan dat de nuclei organisch zijn. Geen idee wat, in dat geval.

Foto 3: Kijk eens naar Pinnularia sp., niet het huidige algengeslacht, maar de fossiele wortelstokken van paardenstaarten. Vind het zeker geen typisch voorbeeld, maar ik heb wel enigszins vergelijkbare stukken gezien.

Foto 4: Zoetwaterschelpjes zijn niet echt mijn ding. Kijk eens naar Van der Heijde (1943) of anders Pruvost (1930). Denk sowieso dat de gehele klep vrijgelegd moet worden om tot een gedegen determinatie op soortniveau te kunnen komen.

Foto 5: Lastig te zien vanaf een foto, ben ik bang. Zonder verdere uitleg zou ik ze aan waarschijnlijk Cyclopteris sp. hebben toegeschreven.

Hopelijk helpt dit.

Tim

Pruvost, P. (1930) La faune continentale du terrain houiller de la Belgique. Musée royale d'histoire naturelle
Stockmans, F., & Willière, Y. (1961) Vegetaux du Westphalien A de la Belgique; graines, inflorescences et synanges
van der Heide, S. (1943) Les lamellibranches limniques du terrain houiller du Limbourg du Sud (pays bas)


Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 4 times
Been thanked: 35 times
Re: vragen stukken carboon

Bericht door Tommie » 19 jan 2021, 22:16

Toevallig digitaal tegen het lijf gelopen betreffende de eerste foto: female fructification of cordaites.




Plaats reactie