Fossiel klauw?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
JeffGorizio
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2020, 17:42
Fossiel klauw?

Bericht door JeffGorizio » 03 mei 2020, 19:16

Op wandel met m’n zoontje vond hij iets wat op een afgebroken klauw leek, ik ben niet thuis in de wereld, zelf is Jeff superenthousiast ‘dat hij een klauw van een dino’ gevonden heeft. Wat denken jullie?
Bijlagen
45E95F0F-7F41-443D-8A1D-02A8CCEDF9ED.jpeg
1642174B-63A7-40F1-9CEB-27E76655358D.jpeg
44746547-9654-41F0-B916-664BF2C379ED.jpeg
078643AB-B39C-4E3F-B817-00EA150B6EB9.jpeg
7FF5E650-6B95-471B-85F7-6F30E9110FB8.jpeg
8D0029B4-721A-4BC3-AA08-C93D6E15434B.jpeg
734BA747-D700-4BCA-93CF-88BDB62BCD14.jpeg



 
Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Fossiel klauw?

Bericht door Smaug » 03 mei 2020, 20:52

Een stuk vuursteen.


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Vuursteentje79
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 jul 2016, 16:53
Been thanked: 8 times
Re: Fossiel klauw?

Bericht door Vuursteentje79 » 04 mei 2020, 08:59

Vuursteen inderdaad. Hierbij is de verwisseling met iets anders goed voor te stellen: een dier heeft in de bodem van de zee een gang gegraven. Deze is vervolgens opgevuld met silex waarna het silex versteende.

Daarbij nam het silex de vorm aan van de gegraven gang wat met een vlugge blik ook de kromming van bijvoorbeeld een klauw heeft.

Materiaal is daarmee vuursteen en het is een echt fossiel, maar dan een sporen fossiel. Het is de graafgang die hier negatief in het vuursteen versteend is. Dus zoonlief heeft er oog voor, alleen dit keer geen dino. Blijven zoeken, dan lijkt dat vast een keer.

Grttzzz,

Vuursteentje,


Verzameling fossielen = bijeengebrachte verwondering.

JeffGorizio
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2020, 17:42
Re: Fossiel klauw?

Bericht door JeffGorizio » 04 mei 2020, 10:00

Vriendelijk bedankt voor jullie antwoord, toen ik jullie Forum doorzocht vond ik inderdaad op zicht al aanwijzingen dat dit niet echt een tand of klauw kon zijn, na jullie berichtje heb ik de wiki over Silex opgezocht en het is inderdaad een bikkelhard materiaal, heb er met veel mooite een stukje afgeklopt en dat is vlijmscherp en gekarteld zoals in de omschrijving.

Enig idee, kan ik bij het breken van deze of andere Silexen, er planten of dierenfossielen in tegenkomen?

Thnx,

Yves



erriegraven
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 sep 2016, 18:59
Re: Fossiel klauw?

Bericht door erriegraven » 04 mei 2020, 10:30

leuk dat Jeff zo enthousiast is!!
het is idd vuursteen, het leuke van vuursteen is dat er ook fossielen in kunnen zitten, te denken aan de huisjes van bryozoa (mosdiertjes), zee-egels of afdrukken van schelpen, ik heb ook aardig wat stukken vuursteen met fossiele resten erin gevonden, het is niet zeldzaam.
Bekijk het stuk nog eens samen met jouw zoontje en wellicht zien jullie inderdaad fossiele stukjes . ik heb een voorbeeld erbij gedaan wat regelmatig in vuursteen te zien is, het is de restant van huisjes waarin mosdiertjes hebben geleefd.
veel plezier samen en ik hoop voor jouw zoontje dat er mooie fossieltjes in zitten!!!
groet Errie
Bijlagen
1112123476ijs0201201603.jpg



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Fossiel klauw?

Bericht door hubertus68 » 04 mei 2020, 16:12

Beste mensen,

ik zou jullie niet aanraden de vuursteen nu klein te hakken op zoek naar een fossiel.
Vuursteen is – zoals reeds beschreven – vlijmscherp. Het gevaar is dat het op onvoorspelbare
manier breekt, net zoals glas. Ongeoefende mensen lopen dus altijd het risico op door de
snel vliegende splinters gewond te raken. Niet doen, en het levert in de meeste gevallen sowieso
geen duidelijke fossielen op.

@Vuursteentje79: De mogelijke graafgang is niet met silex opgevuld worden
maar met kiezelzuur, die in vervolg tot siliciumdioxide (silex) kristallisieerde. Silex is het eindproduct.

Beste groeten,
Oliver



Vuursteentje79
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 jul 2016, 16:53
Been thanked: 8 times
Re: Fossiel klauw?

Bericht door Vuursteentje79 » 04 mei 2020, 18:16

Dank voor de verduidelijking.
Is ook gekend hoe het kiezelzuur in de waterbodem terecht is gekomen?

Grtzzz

Vuursteentje


Verzameling fossielen = bijeengebrachte verwondering.

JeffGorizio
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2020, 17:42
Re: Fossiel klauw?

Bericht door JeffGorizio » 04 mei 2020, 19:38

Bedankt voor zoveel leuke informatie!

Als ik stenen kap, heb ik veiligheidsbril, handschoenen en lange mouwen aan. Ik let zeker op. Maar dacht dit even met de Dremel wat bij te werken, er zit een soort zacht(er) stenen korst rond.

Ik woon trouwens 1km van Zonderschot, BE waar volgens de DB van Paleontica fossielen zijn gevonden bij graafwerken. Zelf woon ik op een plaats waar volgens mondelinge overlevering de Romeinse Linie zou gelopen hebben vele jaren geleden. Stenen en andere vondsen zijn hier schaars.

mvg,

Yves



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: Fossiel klauw?

Bericht door Lugo » 04 mei 2020, 20:23

Dag Yves,

ik zou zeker niet met de dremel op deze vuursteen werken. Dit is zeer hard materiaal, en zoals Oliver al meegaf, kunnen er zeer scherpe splinters wegvliegen.
Om op jouw vraag over kiezelzuur terug te komen, moet je weten dat deze vuursteen gevormd werd in een marien milieu.
De zee is eigenlijk een grote vergaarbak waarin alle zoetwaterstromen uitmonden. Maar deze stromen bevatten allemaal opgeloste mineraalverbindingen, die zij halen uit het landschap waar zij door stromen.
In de zee worden deze opgeloste materialen steeds meer geconcentreerd door het voortdurend verdampen van het zeewater; hierdoor krijgt dit water zijn zoute karakter. Het kiezelzuur ( SiO2= siliciumdioxide) is hoofdzakelijk afkomstig van opgeloste rotsen uit de beddingen van de rivieren en van kleigronden, die inspoelen in de rivieren. Ook sponzen, die leven in de zee zijn bvb een bron van kiezelzuur.
Dit SiO2 kan zich over langere periodes concentreren op de zeebodem en in de graafgangen op deze bodem als een gel-achtige massa. Als deze concentraties groot genoeg zijn en er een verandering van de zuurtegraad van het water optreedt, gaat dit kiezelzuur kristalliseren en vast worden (= vuursteen). Op deze manier ontstonden vooral in de krijtafzettingen van Limburg de vele horizontale lagen van vuursteen.
Ik heb trouwens de indruk dat jouw vuursteen wel eens uit het Krijt afkomstig zou kunnen zijn. (Kan dat kloppen met de vindplaats van jouw stuk?).
Dat het m.a.w. gevormd werd tijdens het tijdperk van de dinosauriërs ongeveer 65 tot 75 miljoen jaren geleden. Zo is er misschien toch nog een link naar de dino's.


Beste groeten

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Fossiel klauw?

Bericht door Smaug » 05 mei 2020, 11:51

Lugo schreef: 04 mei 2020, 20:23
ik zou zeker niet met de dremel op deze vuursteen werken. Dit is zeer hard materiaal, en zoals Oliver al meegaf, kunnen er zeer scherpe splinters wegvliegen.
Niet alleen de grote scherven zijn gevaarlijk, het inademen van het fijnstof is ZEER schadelijk voor de longen. Bekend verschijnsel bij onvoorzichtige flintknappers/vuursteenbewerkers. Het gaat om silicosis, vergelijkbaar met https://nl.wikipedia.org/wiki/Pneumoconiose in het Engels is er hier meer over te lezen: http://pugetsoundknappers.com/interesti ... ticle.html .


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!


Plaats reactie