Enorm fragment ammoniet gevonden in Gelderland

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
archeonist
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2008, 12:32
Enorm fragment ammoniet gevonden in Gelderland

Bericht door archeonist » 17 mei 2020, 21:14

Vanmiddag heb ik met mijn gezin een wandeling gemaakt in de bossen bij Oosterbeek. Nu hou ik altijd mijn ogen open en op een gegeven moment waren we bij een watervalletje. Deze watervalletjes heb je daar wel meer maar zijn deels kunstmatig aangelegd. Daardoor ligt er ook wel wat gesteente om bijvoorbeeld het vallende water te breken. Toen ik met mijn kinderen naar kikkertjes aan het zoeken was viel mij een ronding in een bepaalde steen op. Ik pakte 'm op, draaide 'm om en toen zag ik dat ik een fragment van een flinke ammoniet in handen had. Supergaaf, dat vonden mijn kinderen ook, maar nu de herkomst.. Die ammoniet komt daar niet vandaan, dat geloof ik niet. Het gesteente doet mij een beetje mergel achtig aan, wellicht gesteente uit een van de mergelgroeves uit het zuiden? De leeftijd zal iets van 65 miljoen jaar zijn schat ik? En de afmetingen zijn 16,5 bij 12 cm.
Bijlagen
DSC_3907.JPG
DSC_3913.JPG
DSC_3916.JPG
DSC_3914.JPG
DSC_3915.JPG



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Enorm fragment ammoniet gevonden in Gelderland

Bericht door sjaak » 17 mei 2020, 22:39

Interessante vondst. Misschien heeft iemand die daar gedumpt. Of een zwerfsteen. Maar er zijn krijtafzettingen in Gelderland:

http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=405612

http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=405613


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Re: Enorm fragment ammoniet gevonden in Gelderland

Bericht door Smaug » 18 mei 2020, 09:29

Voelt voor mij meer jura-achtig aan. Een beetje als het spul dat uit may-sur-orne komt.


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!


Plaats reactie