Menselijk sleutelbeen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Menselijk sleutelbeen

Bericht door HED1 » 23 mei 2020, 13:59

Hallo,

Gisterochtend heb ik naar mijn mening een menselijk sleutelbeen gevonden op het strand tussen Katwijk en Noordwijk.
Het stuk is 13 cm lang en is na opdroging licht van kleur wat duidt op een recente tijd.
In 2018 heb ik een sleutelbeen gevonden wat iets langer was (16 cm) en momenteel wordt onderzoek door het LUMC te Leiden.
Zie onderstaande link:

viewtopic.php?f=4&t=35722&hilit=HED1

Heb ik het hier bij het rechte eind?
Hopelijk kunnen jullie hier iets meer over vertellen.

Groeten,

Henk van Duijn
Bijlagen
IMG-20200523-WA0002.jpg
IMG-20200523-WA0001 (2).jpg
DSC_1488 (2).JPG
DSC_1487 (2).JPG
DSC_1480.JPG
DSC_1479.JPG



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door sjaak » 23 mei 2020, 15:00

Het lijkt er wel op. Maar deze ziet er recent uit. Beter melden bij de politie.

Zie

https://www.paleontica.org/information/ ... e%20resten?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door HED1 » 24 mei 2020, 08:19

Bedankt voor je reactie.
Ik heb een contact bij het Cold case team uit Den Haag en zal hem hierover informeren.
Als er later ontwikkelingen zijn zal ik dit posten.

Groeten,

Henk



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door FossilDude » 24 mei 2020, 16:25

HED1 schreef: 24 mei 2020, 08:19 Als er later ontwikkelingen zijn zal ik dit posten.
Interessant. Hou ons op de hoogte!

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door HED1 » 05 jun 2020, 20:18

Hallo,

ik heb vanmiddag een reactie gekregen naar aanleiding van het sleutelbeen gevonden op het strand van Katwijk.
Hieronder staan de bevindingen van het NFI.




Resultaten

Het door u ingezonden onderzoeksmateriaal betreft een menselijk linker sleutelbeen

(clavicula) en drie digitale afbeeldingen hiervan. Een laterale deel dat aan het schouderblad

heeft vastgezeten ontbreekt, maar aan een klein deel is te zien dat de groeischijf niet

gesloten is. Het mediale deel dat aan het sternum vast heeft gezeten is aanwezig, de

groeischijf (epifyse) is geheel open. Er zijn geen (resten van) weke delen in of aan het bot

waargenomen en er was sprake van een lichte verrottingsgeur (putrificatielucht).



Uit het archeologisch informatiesysteem (ARCHIS 3) komt naar voren dat nabij de locatie

waar het sleutelbeen werd aangetroffen zich meerdere archeologische vindplaatsen

bevinden, in het bijzonder uit de ijzertijd (800-12 voor Chr.) en de Romeinse tijd (12 voor

Chr. — 450 na Chr.).



Interpretatie en conclusie

De mediale groeischijf van de clavicula fuseert tussen de 16 en 30 jaar. In onderhavige

casus is de groeischijf volledig open waargenomen. De leeftijd van de persoon aan wie het

sleutelbeen heeft toebehoord is dan jonger dan circa 30 jaar.



De laterale groeischijf van clavicula fuseert tussen de 18 en 20 jaar. In deze casus is slechts

een klein deel van de groeischijf open zichtbaar. De leeftijd van de persoon aan wie het

sleutelbeen heeft toebehoord is dan jonger dan circa 20 jaar.



Er zijn geen forensisch verdachte beschadigingen (zoals door hakken, zagen, snijden etc.)

waargenomen aan het linker sleutelbeen. Bij inzagen van het bot zijn er mergholte geen

resten van verzeept beenmerg (adipocire) aangetroffen.



Uit ARCHIS 3 database werd opgemaakt dat er zich nabij de locatie waar het sleutelbeen

werd aangetroffen diverse archeologische vindplaatsen bevinden. Ook is het bekend dat

nabij deze locatie in het verleden diverse skeletelementen werden aangetroffen die

dateerden van voor 1920 na Chr.



Uit de NFI database met dateringszaken komt naar voren dat nabij de vindlocatie in de

afgelopen twee jaar diverse menselijke skeletelementen werden aangetroffen die via het

koolstofdateringsonderzoek gedateerd werden tussen de bronstijd (1800-1100 voor Chr.) en

de vroege middeleeuwen (450-1050 na Chr.).

Van het menselijke linker sleutelbeen is op basis van de voorhanden zijnde informatie echter

niet met zekerheid een ouderdom te bepalen. Om in aanmerking te komen voor opname in

de DNA-databank voor vermiste/onbekende personen, moet het onderzoekmateriaal na

1920 dateren.



Advies

Naar aanleiding van de hierboven omschreven bevindingen wordt u het volgende

geadviseerd:



- Dateringsonderzoek (ARC2O5) — Hoe oud is het botmateriaal?



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door sjaak » 05 jun 2020, 22:49

Dank voor de update. Lijkt mij belangrijk dit te dateren om de twijfel weg te nemen. Ik zou zelf denken dat het vrij recent is ivm de vlekkerigheid maar dat zegt niet alles. Ben benieuwd wat er uitkomt.


Groet,

Niels

Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door Schouwenburg » 06 jun 2020, 13:08

Ik ben het met je eens Niels. Als het 1920 of ouder was, was het meeste vet al door bodemdieren verbruikt.


Charlie

Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door HED1 » 09 jan 2021, 09:42

Beste forumleden,

hieronder vinden jullie een gedeelte van het verslag van het NFI aangaande het bovenstaande topic.
Groeten Henk.


Koolstofdateringsonderzoek
In tabel 3 wordt het gecorrigeerde sterfte-interval, bij 95% waarschijnlijkheid, weergegeven,
gekoppeld aan de vervangingstijd van het botcollageen en de (skelet)leeftijd waarop het individu, aan wie het te dateren sleutelbeen tijdens het leven heeft toebehoord, overleed.
Samenvattend, het individu aan wie het gedateerde sleutelbeen tijdens het leven heeft toebehoord overleed tussen ca. 1428 en ca. 1480 na Chr., in de late middeleeuwen (1050-1500 na Chr.).



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door sjaak » 09 jan 2021, 10:28

Dank voor de update! Late middeleeuwen. Niet heel erg oud maar toch minder recent dan ik dacht. Misschien van een begraafplaats van een verdronken dorp? Dat wordt wel vaker geopperd daar bij Katwijk. Of een oude drenkeling. Wat ga je er mee doen?


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
HED1
Berichten: 165
Lid geworden op: 07 apr 2017, 21:39
Locatie: Katwijk aan Zee
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times
Re: Menselijk sleutelbeen

Bericht door HED1 » 09 jan 2021, 12:07

Daar dacht ik ook aan.
Ik heb verder geen interesse om het te houden en laat het aan het NFI over.
Mijn gezin zit er ook niet op te wachten om menselijke resten in huis te bewaren........ :lol:

Henk




Plaats reactie