Vroenhoven determinatie en ouderdom

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 23 mei 2020, 19:22

Beste Forumleden,
Ik heb hier een aantal fossielen uit Vroenhoven liggen, maar de exacte ouderdom en identificatie ontbreekt nog.
de fossielen zijn op drie verschillende tijden en plekken gevonden, vandaar dat ik deze drie "batches" afzonderlijk bespreek zodat de ouderdom schatting zo goed mogelijk kan plaatsvinden.
volgens deze PDF:
http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=404707
is deze vindplaats Maastrichtien D tot Danien in ouderdom.
volgens deze stratigrafie:
http://natuurcultuur.nl/download?type=d ... cid=568024
zouden deze fossielen allemaal tot de Kalksteen van Meerssen, Horizont van Vroenhoven en Kalksteen van Geulhem kunnen behoren.

Ik laat de batches op volgorde van eerst gevonden voorbij komen.
Batch 1:
Batch 1
Batch 1
Batch 1
Batch 1
Beschrijving: "Found at Canal Albert level (the fossils-rich payer described in the Guide Geologique Masson) close to the old bridge of Vroenhoven, and before the enlargement of the canal. Found circa 1984."
De belemnieten heb ik geprobeerd te identificeren met Staringia 13.
qua ouderdom en zijn Belemnella (Neobelemnella) ex. gr. kazimiroviensis en Belemnitella lwowensis de opties, alhoewel Belemnitella junior ook nog een optie zou kunnen zijn (daar staat geen informatie bij over de ouderdom in Staringia 13).
van links naar rechts denk ik aan:
1: B. junior
2 & 3: B. (N.) ex. gr. kazimiroviensis
4: B. lwowensis

uiterst rechts is er een Squalicorax pristodontus te zien.
alle vijf fossielen zijn gerold. de belemnieten zijn ook nog eens gebroken, en de S. pristodontus heeft vooral een gerolde wortel, het tand enamel valt nog wel mee.

Ik vraag mij af of deze "canal level layer" wellicht de Horizont van Kaster is, of een Horizont die ergens in het midden van de Kalksteen van Meerssen ligt? Ik heb helaas de "Guide Geologique Masson" niet, dus ik kan niet opzoeken welke laag dit zou moeten zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Met vriendelijke groet,
Sander



 
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 23 mei 2020, 19:34

Batch 2:
Batch 2
Batch 2
Batch 2
Batch 2
Batch 2
Batch 2
de beschrijving bij deze fossielen was:
"Fossils-rich layer higher on the slope of Albert Canal, just after enlargement of canal, and not far from the old bridge of Vroenhoven. Layer similar but distinct from the layer located at Canal level. found circa 1986-87."

Van links naar rechts denk ik aan:
1: Mosasaurus hoffmanni (door de facetten, puntige vorm en minuscule serraties)
2: Enchodus ferox. Maar ik weet niet of dat ook echt een goede naam is, of meer een soort "wastebucket taxon" voor beenvissen met grote puntige tanden?

Volgens de beschrijving zouden deze twee fossielen uit een jongere laag moeten komen. ze zijn niet gerold, maar wel gebroken. waar ik bij Batch 1 nog aan een Horizont denk, lijken deze fossielen mij gewoon uit de kalksteen te komen (wat de kalksteen van Meerssen zou moeten zijn dan), omdat ze niet gerold zijn.

Laat me weten wat jullie denken,
Alvast bedankt,
Sander



Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 23 mei 2020, 20:11

de laatste batch, Batch 3:
Batch 3
Batch 3
Batch 3
Batch 3
Batch 3
Batch 3
Batch 3
Batch 3
Deze Batch is gevonden door een ander persoon dan Batch 1 en 2.
Kaartje met ongeveer de vindplaats
Kaartje met ongeveer de vindplaats
kaartje.png (913.24 KiB) 1230 keer bekeken
de beschrijving van de vindplaats is als volgt:
Gevonden circa 2000. Bij de brug van Vroenhoven, ongeveer 500m er vandaan. er waren "witte glooiingen" (ik gok dat dit gewoon kalklagen zijn?) en er was toen ook iemand die versteende kleiballen met ammonieten vond. De vindplaats is nu waarschijnlijk niet meer toegankelijk, het lag toen open i.v.m. werkzaamheden rond het kanaal.

De fossielen zijn naar mijn mening:
1e 2 foto's: bovenste rij: 1:een irregulaire zeeegel, 2: een gastropode schelp opvulling?, 3: een bivalve opvulling?, 4: een kleine irregulaire zeeegel (met een hoge anus, of ligt hij ondersteboven?), 5: puntje van een belemniet (soort is misschien B. lwowensis? hij lijkt redelijk smal).
onderste rij: 6: Tylocidaris (T.) hardouini?, 7: Trochalosoma corneti rutoti type?, 8 & 9: Tylocidaris (T.) hardouini?, 10: sponsje?, 11: koraal?, 12:P. bronni? 13: Plicatoscyllium minutum? 14: Serratolamna serrata.
foto 3 en 4: bovenste rij: 15, 16, 17, 18, 20 & 21: beenvis tandjes, geen idee welke soorten, 20: werveltje (vis of haai?)
onderste rij: 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36: allemaal P. bronni? 37: Pseudocorax affinis.

De fossielen uit dit lot zijn een stuk diverser dan de vorige twee. De meeste haaientanden zijn zeer gerold, en er lijken ook wat Danien zeeegel stukjes tussen te zitten. mijn vermoeden is dat er hier is gezocht in de Horizont van Vroenhoven, waar dan herwerkte Maastrichtien tanden zijn vermengt met Danien (Kalksteen van Geulhem) zeeegels.

Dat was het wat betreft de informatie die ik heb over al mijn Vroenhoven fossielen, ik hoop dat er op sommige vragen een antwoord gevonden kan worden, of mijn vermoedens kunnen worden bevestigd (of afgekeurd).
Alvast bedankt,
Gr,
Sander



Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door ziggycardon » 23 mei 2020, 20:14

Wow leuke vondsten zeg! Ik ga ook regelmatig op deze locatie zoeken, wat leuk om te zien wat andere mensen gevonden hebben :)


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 24 mei 2020, 00:05

Ik heb dit niet zelf gevonden hoor, en ik heb het idee dat tegenwoordig de vondsten uit de eerste twee batches niet echt meer te vinden zijn op deze locatie. Misschien ga ik er nog een keer langs om te kijken of er wat te vinden is, maar ik denk dat het zeer fragmentarisch zal zijn, als er überhaupt al een plekje zonder begroeiing te vinden is.



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door FossilDude » 24 mei 2020, 16:24

Leuk materiaal, Sander!

Wat betreft Batch 1, de determinatie van belemnieten gaat eigenlijk alleen op de binnenkant. Exacte determinatie gaat op deze foto's dus lastig. Bij de brug van Vroenhoven was volgens mij alleen Meerssen en Geulhem ontsloten. Daar zal het sowieso geen Belemnitella lwowensis zijn, want die komt maar tot de Kalksteen van Emael voor. Het materiaal van Batch 1 lijkt mij dus eerder uit een van de onderste horizonten in de Meerssen te komen (IVf-2? IVf-3? IVf-4?). Het is dus eerder B. junior, B. skolozdrownae of B. kazimiroviensis. Welke van deze drie durf ik op basis van deze foto's geen uitspraak te doen. Kijk voor de determinatie van belemnieten uit de Meerssen vooral bij Jagt, 2012 (Scripta Geologica Special Issue, 8: 93-111, https://www.academia.edu/download/52134 ... 8ff0mx.pdf ) en Keutgen et al 2017 (Palaeontologia Electronica 20.2.38A: 1-29 palaeo-electronica.org/content/2017/1931-belemnites-around-the-ktb ). Hoe dan ook áls er werkelijk B. skolozdrownae of B. kazimiroviensis tussen zit, dan zit je zelfs in IVf-4 of hoger. Die laag, IVf-4 is een van de fossielrijkste lagen van de Meerssen, dus het zou goed kunnen dat de "fossils-rich payer described in the Guide Geologique Masson" om dit niveau gaan.

Batch 2 komen sowieso uit de Kalksteen van Meerssen. Als ze boven de laag van Batch 1 komen, dan dus het bovenste deel van de Meerssen, wellicht IVf-6?. Ik ben geen expert op het gebied van mosa-tanden, dus daar zal ik geen uitspraak over doen. Dit soort Enchodus-achtige tanden uit de Maastricht Fm wordt over het algemeen toegeschreven aan Enchodus faujasi, maar je zou best eens gelijk kunnen hebben dat dit ook hier een "wastebucket taxon" voor beenvissen met grote puntige tanden is.

Bij Batch 3, heb ik een beetje het gevoel dat we naar een mengsel van verschillende stratigrafische niveau's zitten te kijken. Een deel van het materiaal lijkt inderdaad sterk op materiaal uit de Kalksteen van Geulhem. Dit zou dus in of boven de Hzt. van Vroenhoven kunnen zijn. Maar een deel van het materiaal zou ik eerder in de top van de Kalksteen van Meerssen verwachten (in IVf-6). Met name voor de verrolde belemniet en de steenkern van de gastropode, dat lijkt een Natica-achtige. Volgens mij komt die laatste niet voor in de Geulhem Mbr. Waarschijnlijk is hier dus rond de Krijt/Paleogeengrens verzameld. Bij de verbreding van de brug in de jaren 2000 waren volgens mij met name het hoogste deel van de Meerssen Member (IVf-6) en een paar meter van de glauconiethoudende Geulhem Member waren ontsloten.

Wat betreft je determinaties: de belemniet is echt onmogelijk te determineren. Ik zou er ook geen gooi naar proberen te doen. Het eerste zee-egeltje lijkt mij een Catopygus subcircularis, de gastropode lijkt mij Natica cretacea, de bivalve durf ik niet te determineren. Kleine zee-egeltje vind ik moeilijk om te zien. Zee-egelstekels zijn o.a. Tylocidaris. Plicatoscyllium minutum en Serratolamna serrata lijken mij correct, zo op het eerste gezicht. Beenvis-wervels en tandjes zijn m.i. niet verder op naam te brengen. De meeste haaientanden op de onderste rij zou ik ook niet verder durven gaan, op basis van deze foto.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 25 mei 2020, 23:22

Bedankt voor je antwoord Johan!

Ik heb bij de belemnieten uit batch 1 gekeken naar waar de ventral fissure stopt aan de binnenkant, om een gokje te doen naar wat ongeveer de Schatzky Distance is. Bij Belemnitella junior is de afstand tussen dit punt en het einde van het fragmocoon ongeveer 6.9mm en bij beide Belemnella soorten is dit tussen de 3 en 4,5mm. Op basis van dit zie ik dat de "dikste" belemniet een grotere SD heeft dan de andere 3. ik denk dat de dikke dus een B. junior is, en de drie anderen zijn dan Belemnella sp. het verschil tussen kazimiroviensis en skolozdrownae is niet te zien.

Aangezien de foto's van Batch 3 niet zo duidelijk waren, heb ik geprobeerd deze nog een keer te fotograferen. Wellicht dat deze beelden beter zijn.
Catopygus fenestratus forma subcircularis?
Catopygus fenestratus forma subcircularis?
CIMG5565.JPG
CIMG5566.JPG
CIMG5567.JPG
CIMG5568.JPG
CIMG5569.JPG
Hemiaster?
Hemiaster?
CIMG5571.JPG
CIMG5572.JPG
CIMG5573.JPG



Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 25 mei 2020, 23:31

CIMG5574.JPG
Trochalosoma?
Trochalosoma?
CIMG5577.JPG
CIMG5579.JPG
CIMG5580.JPG
3x Tylocidaris hardouini?
3x Tylocidaris hardouini?
CIMG5582.JPG
sponsje of ook een T. hardouini?
sponsje of ook een T. hardouini?
CIMG5584.JPG
CIMG5586.JPG
Eerst maar even de zeegeltjes. Ik heb een gokje gedaan naar de genera en ook van sommige de species, maar ik weet er vrij weinig van af. Ik geloof dat alleen T. hardouini een Danien soort is? ik last dat ze alleen in Va-1 en Va-2 zijn gevonden. Klopt het dat ze dus niet in de Horizont van Vroenhoven of IVf-7 of de Horizont van Berg en Terblijt zijn gevonden? Dit is in principe ook allemaal post-krijt?
Ik weet ook de exacte dateringen van de andere soorten niet exact, is dat nader te bepalen?
Alvast bedankt voor de moeite,
Gr,
Sander



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1697
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 188 times
Been thanked: 204 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door Caveman » 26 mei 2020, 20:33

De bovenste zou ik qua vorm als Faujasia apicalis bestempelen, Wrs Meerssen member.
De tweede ook qua vorm als Bolbaster prunella, ook wrs Meerssen Member.
DeTylocidaris stekels (trommelstokjes) uit t Daniën


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 27 mei 2020, 22:10

Bedankt voor je antwoord Mart!
Komen zowel de Faujasia als de Bolbaster uit de IVf-6 laag dan? als dat de enige Meerssen laag is die open laag rond 2000?
Volgens deze publicatie:
https://www.repository.naturalis.nl/document/46097
is het Hemiaster prunella, of is de nieuwe naam juist Bolbaster prunella?

De Tylocidaris hardouini stekels (ik neem aan dat dat de laatste spons/zeeegel stekel er ook een is dan) komen volgens deze publicatie alleen in laag Va-1 en Va-2 voor.
Weet je wellicht waar de langwerpige stekel van afkomstig is? ik dacht zelf aan Trochalosoma corneti, rutoti type, maar die lijkt niet helemaal overeen te komen met mijn exemplaar.

Ik krijg de indruk dat de Horizont van Berg en Terblijt en laag IVf-7 niet in Vroenhoven te vinden zijn, klopt dit? dat het in Vroenhoven van laag IVf-6 meteen de Horizont van Vroenhoven wordt, en daarna Va-1?

Alvast bedankt voor jullie antwoord,
Gr,
Sander




Plaats reactie