Vroenhoven determinatie en ouderdom

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door FossilDude » 28 mei 2020, 10:55

masteroffossiles schreef: 27 mei 2020, 22:10 Komen zowel de Faujasia als de Bolbaster uit de IVf-6 laag dan? als dat de enige Meerssen laag is die open laag rond 2000?
Volgens deze publicatie:
https://www.repository.naturalis.nl/document/46097
is het Hemiaster prunella, of is de nieuwe naam juist Bolbaster prunella?
Ja, zowel Faujasia als Bolbaster/Hemiaster komen voor in IVf-6. Ik meen dat nu Bolbaster inderdaad de geaccepteerde genusnaam is. Mart: corrigeer me als ik het fout heb?
masteroffossiles schreef: 27 mei 2020, 22:10 De Tylocidaris hardouini stekels (ik neem aan dat dat de laatste spons/zeeegel stekel er ook een is dan) komen volgens deze publicatie alleen in laag Va-1 en Va-2 voor.
Weet je wellicht waar de langwerpige stekel van afkomstig is? ik dacht zelf aan Trochalosoma corneti, rutoti type, maar die lijkt niet helemaal overeen te komen met mijn exemplaar.
Trochalosoma stekels zijn echt veel kleiner. Dit is een cidaroid spine. Welke soort durf ik niet te zeggen.
masteroffossiles schreef: 27 mei 2020, 22:10 Ik krijg de indruk dat de Horizont van Berg en Terblijt en laag IVf-7 niet in Vroenhoven te vinden zijn, klopt dit? dat het in Vroenhoven van laag IVf-6 meteen de Horizont van Vroenhoven wordt, en daarna Va-1?
Dat is correct, IVf-7 komt niet voor bij Vroenhoven. Die unit is/was alleen ontsloten bij Geulhem (Curfs & Geulhemmerberg). De Krijt-Paleogeengrens bestaat in Vroenhoven meteen uit de overgang tussen IVf-6 en Va-1. De basis van Va-1 is de Horizont van Vroenhoven.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

 
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 29 mei 2020, 23:47

Bedankt Johan!
in afwachting op Mart's antwoord ga ik alvast even verder met de volgende fossielen.
Ik heb geprobeerd ze te identificeren, maar aangezien ik geen kennis heb van deze diergroepen kom ik niet verder dan genus namen, en die zijn eigenlijk ook maar een gok.
koraaltje: Caryophylia sp.?
gastropode: Natica cretacea?
bivalve: Lithophaga sp.?
cephalopode: Belemnitella sp. of Belemnella sp.
Ik denk dat de belemniet uit IVf-6 komt, de rest weet ik niet.
Caryophyllia sp.?
Caryophyllia sp.?
CIMG5588.JPG
CIMG5589.JPG
Natica cretacea?
Natica cretacea?
CIMG5591.JPG
CIMG5592.JPG
CIMG5593.JPG
Lithophaga sp.?
Lithophaga sp.?
CIMG5595.JPG
CIMG5596.JPG
Wederom alvast bedankt voor de antwoorden,
Gr,
Sander



Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 29 mei 2020, 23:49

nog een paar foto's
Bijlagen
CIMG5602.JPG
Belemnitella sp. of Belemnella sp.?
Belemnitella sp. of Belemnella sp.?
CIMG5600.JPG
CIMG5599.JPG



Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1705
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 199 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door Caveman » 03 jun 2020, 17:28

Ik durf over veel van dit spul geen uitspraken te doen. Zeker steenkernen zonder afdruk zijn moeilijk. Voor de familie kan je de Krijt literatuur raadplegen. De boeken van Binckhorst vd Binckhorst en Kaunhoven zijn volgen mij nog bij de NGV Zuid verkrijgbaar. De stekels van Trochalosoma zijn in mijn collectie niet groter als n centimeter en plat. Een cidarisstekel zonde corona is ook al zoiets, een cidaris heeft vele verschillende primaire en secundaire stekels. Gokje Temno- of Stereocidaris...........
Belemnieten zijn alleen te determineren als ze kompleet zijn, en dan moet je ze splijten om zekerheid te hebben.
Normaal gezien zal het om Belemnitella gr. junior gaan.


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1705
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 199 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door Caveman » 03 jun 2020, 17:29

En.......Bolbaster prunella is idd de recente naam!
Even terug op de belems, bij de meest rechtse zou het afgaande op de vorm om Belemnella casimirovensis kunnen gaan,
maar zoals gezegd zal je m op de goede lijn moeten splitsen, dan JJ om uitsluitsel vragen.

gr Mart


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door FossilDude » 03 jun 2020, 18:01

Ik onderschrijf de commentaren van Mart. Determinaties aan de hand van steenkernen zijn echt lastig. De belemniet zou ik verder niet proberen op naam te brengen. Dat is bij een dergelijk fragment echt giswerk. Die gastropode heeft de vorm van een Natica cretacea, dus die kans lijkt mij wel waarschijnlijk. Over de bivalven zou ik geen uitspraak durven te doen.


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 1705
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:08
Has thanked: 199 times
Been thanked: 217 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door Caveman » 04 jun 2020, 19:48

FossilDude schreef: 03 jun 2020, 18:01 Ik onderschrijf de commentaren van Mart. Determinaties aan de hand van steenkernen zijn echt lastig. De belemniet zou ik verder niet proberen op naam te brengen. Dat is bij een dergelijk fragment echt giswerk. Die gastropode heeft de vorm van een Natica cretacea, dus die kans lijkt mij wel waarschijnlijk. Over de bivalven zou ik geen uitspraak durven te doen.
De belems uit de 1e foto idd. Over het laatste stuk geen oordeel!


To share or not to share, that's the question!

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 04 jun 2020, 23:15

Bedankt Mart en Johan!
Ik ga er van uit dat de belemniet en Natica uit IVf-6 komen en dat de Bivalve, het koraal, en de temno/stereocidaris stekel uit IVf-6, de Horizont van Vroenhoven, Va-1 en Va-2 kunnen komen.

Ik heb nog een laatste keer de vissen en haaientanden geprobeerd beter te fotograferen, wellicht zijn deze beter.
CIMG5603.JPG
CIMG5604.JPG
CIMG5605.JPG
CIMG5608.JPG
CIMG5609.JPG
Foto 1: bovenste rij: 1, 2, 3, 4 & 5: Anomoeodus sp. 6: Teleostei
onderste rij: 7: Serratolamna Serrata, 8: Carcharias gracilis, 9: Plicatoscyllium minutum, 10: Anomoeodus sp.
CIMG5606.JPG
CIMG5607.JPG
CIMG5610.JPG
CIMG5611.JPG
Foto 2: bovenste rij: 11: Lamniformes, 12: Palaeogaleus faujasi, 13: Pseudocorax affinis, 14: Palaeohypotodus bronni
middelste rij: 15, 16, 17, 18: Lamniformes, 19: Palaeohypotodus bronni. 20: Lamniformes
onderste rij: 21: Lamniformes, 22 & 23: Carcharias gracilis, 24: Lamniformes 25; Palaeohypotodus bronni, 26: Lamniformes

Alle tanden hebben enige mate van geroldheid, wellicht zijn de tanden op foto 1 minder gerold dan de tanden op foto 2. is deze preservatie typerend voor IVf-6, of meer voor de Horizont van Vroenhoven (een Danien laag waar deze tanden dan in zijn herwerkt)?

Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden (zit ik goed, kunnen er een paar nauwkeuriger worden gedetermineerd, of moet ik juist voorzichtiger zijn?),
Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Gr,
Sander



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door FossilDude » 05 jun 2020, 10:22

Hoi Sander

Foto 1, onderste rij klopt wel denk ik. Die dingetjes op de bovenste rij vind ik niet duidelijk genoeg. \

Bij Foto 2 zou ik er in veel gevallen geen naam meer op durven te plakken. De bewaring van de verrolde tanden zie je iets vaker aan de basis van Va-1 (hoewel je dit soort verrolde tanden ook wel in de Meerssen aantreft hoor).


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Vroenhoven determinatie en ouderdom

Bericht door masteroffossiles » 11 jun 2020, 20:34

Johan, Bedankt voor je antwoord.
Ik zal de ouderdom houden op zowel IVf-6 als de Horizont van Vroenhoven.
Ik heb nog wat fossielen uit andere groeves in Limburg.
Ik zal die de komende tijd ook uploaden, wellicht kan daar ook nog iets over gezegd worden qua ouderdom en genus/species.
Met vriendelijke groet,
Sander




Plaats reactie